آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

گروه استانها / حوزه خوزستان

۹۵/۱۱/۰۹ :: ۱۶:۰۲

نماینده مردم بندر ماهشهر در مجلس:

سال‌هاست برای رفع پدیده ریزگردها فقط حرف و شعار شنیده‌ایم/ مدیران خوزستان از سفر به لهستان درس بگیرند

خبرگزاری فارس: سال‌هاست برای رفع پدیده ریزگردها فقط حرف و شعار شنیده‌ایم/ مدیران خوزستان از سفر به لهستان درس بگیرند

نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در مجلس با بیان اینکه هیچ بهانه و توجیهی در رابطه با پدیده ریزگردها پذیرفته نیست، گفت: سال‌های سال است برای رفع پدیده ریزگردها فقط حرف و شعار شنیده‌ایم.

علی گلمرادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ماهشهر اظهار کرد: در فصل زمستان در‌حالی‌که همه جای کشور از نعمت برف و باران بهره‌مند هستند خوزستان درگیر پدیده گرد و خاک است.

وی ادامه داد: هرگز سزاوار و در شأن مسؤولان اجرایی نیست که فقط با حرف و شعار و کنار مردم باشند. مسؤولان باید به مردم‌ و گرفتاری‌ها و مشکلات آنها توجه داشته و عملاً باید وارد کار شوند تا اقدامات آنها خروجی داشته باشد.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در مجلس خاطرنشان کرد: سال‌های سال است این دغدغه و نگرانی وجود دارد و به عناوین مختلف این مسائل و مشکلات مطرح می‌شود اما همچنان شاهد همین وضعیت هستیم و هیچ اتفاق خاصی در این رابطه نیفتاده است.

گلمرادی متذکر شد: امروز علم و تکنولوژی در دنیا آنقدر پیشرفت کرده که اگر واقعاً تعهد داشته و مسؤولیت‌پذیر باشیم می‌توانیم ساز و کارهایی را پیدا کنیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم که بلاخره این مشکل خاتمه پیدا کند.

*ریزگردها به چرخه اقتصادی مملکت لطمه وارد می‌کند

وی یادآور شد: این مشکل حادی که امروز گرفتارش هستیم علاوه بر مشکلاتی که برای سلامت انسان‌ها ایجاد کرده به چرخه اقتصادی کشور نیز لطمه وارد می‌کند. قطعاً در فضای آلوده و در فضایی که ریزگردها ایجاد می‌کند کارها و فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی کم‌رونق شده و به تعطیلی کشیده می‌شوند.

نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در خانه ملت اضافه کرد: در کنار این، مدارس نیز تعطیل شده و با تعطیلی مدارس روند کسب علم و دانش‌اندوزی دانش‌آموزان نیز مختل می‌شود. اینها کسانی هستند که در آینده باید چرخ‌های اقتصاد کشور را بچرخانند و تعطیلی گاه و بیگاه مدارس و آموزشگاه‌ها در واقع یک تهدید برای شرایط و مدیریت آینده کشور است.

*مسؤولان به جای قول و وعده، چاره‌اندیشی کنند

گلمرادی افزود: انتظارم این است که مسؤولان ذیربط و متولیان امر برنامه‌ریزی کرده و به صورت جدی و عملی پای کار بیایند. سزاوار نیست بعد از این همه شعار و این همه قول و وعده همچنان شاهد این وضعیت نابسامان باشیم. اگر برای رفع این معضل چاره‌اندیشی نکنیم قطعاً گسترش و توسعه این وضعیت می‌تواند مشکلات و نگرانی‌های بیشتر و جدی‌تری ایجاد کند.

وی اظهار کرد: به عنوان نماینده مردم بر خود لازم و واجب می‌دانم به سازمان حفاظت از محیط زیست و ادارات ذی‌ربط این تأکید را داشته باشم که به صورت اساسی و جدی به فکر راه چاره و راه‌کاری برای حل مشکل ریزگردها باشند.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این پدیده مخرب و مشکل‌ساز علاوه براینکه مردمان استان خوزستان را به شدت گرفتار و نگران کرده و سلامت آنها را به مخاطره انداخته، در مباحث اقتصادی و ملی نیز آثار بسیار منفی برجای گذاشته است و یک موضوعی است که نباید به صورت معمول به آن نگاه شود.

گلمرادی تصریح کرد: این یک موضوع جدی است و باید به صورت جدی نیز به سراغ آن رفته و با برنامه‌ریزی و حساب شده و با برنامه‌ای که قابلیت اجرایی و رصد داشته باشد آن را حل کنیم و به صورت مرتب و مستمر نیز گزارش کار ارائه دهیم و در یک برنامه زمانی تعریف شده این پدیده را ریشه‌کن کنیم.

*دولت به بهانه‌ها و توجیه‌ها پایان دهد

وی متذکر شد: بهانه نیاوریم که عوامل این پدیده خارجی است، بالاخره امروز در بحث دیپلماسی و مراودات بین‌المللی باید این توان و قدرت را داشته باشیم که این مسأله را نیز حل کنیم. این پدیده چه عامل خارجی داشته باشد و چه عامل داخلی، این وظیفه و تکلیف بر عهده دولت است و باید راه‌کار پیدا کرده و هیچ بهانه و توجیهی نیز در این رابطه پذیرفته نیست.

رئیس کمیته تخصصی نیروی مجلس یادآور شد: این پدیده مخرب مشکلی است که کشور را گرفتار و درگیر کرده و باعث می‌شود بخشی از منافع اقتصادی در سطح ملی و کلان کشور به مخاطره افتاده و اگر الان این مشکل را حل نکنیم در آینده کار ما سخت‌تر خواهد بود.

*مدیران خوزستان از سفر به لهستان درس بگیرند

گلمرادی در ادامه با اشاره به سفر اروپایی استاندار و جمعی از مدیران ارشد استان خوزستان به لهستان اظهار کرد: مدیران استان در سفر اروپایی خود به خوبی وضعیت آب و هوایی و محیط زیست آنجا را ملاحظه خواهند کرد و باید از نحوه مدیریت زیست‌محیطی آن منطقه درس گرفته و الگوبرداری کنند.

وی ادامه داد: جامعه ما یک جامعه اسلامی است و مدیران ما مدیران اسلامی هستند و در قیاس با مسؤولان غربی بار مسؤولیت بر ما سنگینی بیشتری می‌کند و باید با توان و انرژی بیشتر و مضاعفی برای رفع مشکلات اقدام کنیم.

*ستاد مدیریت بحران خوزستان از اخذ تصمیمات خلق‌الساعه خودداری کند

این نماینده مجلس دهم همچنین با انتقاد از عملکرد ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان در اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس و ادارات، گفت: با توجه به وجود سیستم‌های پیش‌بینی کننده شرایط آب و هوایی و اقلیم‌شناسی نباید شاهد اینگونه تصمیمات بدموقع و نابهنگام و نامناسب باشیم.

گلمرادی در پایان اضافه کرد: این مسأله یک ایراد است که وجود دارد و باید دقت عمل بیشتری در این رابطه صورت بگیرد. این موضوع بازهم به بی‌برنامه‌گی موجود برمی‌گردد و لازم است دقت بیشتری شود تا شاهد تصمیمات این‌چنینی که مختل کننده برنامه‌ریزی‌های خانواده‌ها و شهروندان است، نباشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.