آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

لمپنیسمِ رسانه یی


تهران- ایرنا- کنش غیرحرفه یی و غیر اخلاقی عده یی از رسانه های تندرو در یورش به برخی مسوولان که اغلب به ترور شخصیت و توهین منتهی می شود، زمینه ساز بی اعتمادی مردم به این رسانه ها و گسترش نوعی بدبینی به کارکردهای سازنده ی رسانه در فضای عمومی کشور است.

افزون بر کاریکاتورهای توهین آمیز، تیترهای عجیب و غریبی چون «خبر مرگش»، «قسم دروغ»، «فیلم هندی صالحی در مجلس»، «اجرای فاجعه آفرین برجام»، «چه کسی بود صدا زد سیمان» و ... که ذیل آن می توان واژگان توهین آمیز و دشنام های آشکار را به فراوانی یافت نمونه ی کارهای برخی رسانه های تندرو به شمار می رود؛ رسانه هایی که به ویژه در هفته ها و روزهای گذشته به جای فعالیت رسانه یی و روزنامه نگاری بیشتر پایگاه هایی برای دروغ پراکنی، اتهام زنی، توهین، فحاشی و سیاه نمایی بوده اند. 
این رسانه ها اگرچه از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم شمشیر را بدون غلاف از رو بستند و نیت غیرخیرخواهانه و تخریب گرانه ی خود در مواجهه با مخالفان را بیش از پیش در خبرها و گزارش هایشان به تصویر کشیدند، اما دوره ی حساس گفت وگوهای هسته یی ایران با کشورهای 1+5 و فراز و فرودهای تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی سبب شد بیشتر چهره و اهداف واقعی خود را بنمایانند.
پیامدهای کنش غیر حرفه یی و سیاست زده ی این رسانه های تندرو نه تنها فضای عمومی جامعه در حوزه های سیاسی و اجتماعی را آلوده می کند بلکه اعتماد عمومی به رسانه را هم خدشه دار خواهد کرد؛ رسانه هایی که باید به عنوان یکی از مهمترین پایه ها و رکن های مردمسالاری، صدای گویای جامعه باشند.
در ارتباط با چرایی و همچنین پیامدهای رفتار غیراخلاقی و غیرحرفه یی این دست حلقه های پیام پراکن در جامعه چند نکته لازم به یادآوری است:
1- در زمانه یی که عصر ارتباطات نام گرفته و گسترش کمی و کیفی ابزارهای ارتباطی، انسداد جریان آزاد اطلاعات را غیرممکن کرده است، رسانه ها برکنار از سیاست و سوگیری خاص خود، وظایف مهم و خطیری بر عهده دارند که اطلاع رسانی و آگاه سازی دقیق و صادقانه ی افکار عمومی نسبت به واقعیت ها، جزو مهمترین آن ها است. رعایت اصول اخلاق انسانی، احترام به دیگران، راست گویی، پرهیز از نشر اطلاعات نادرست و پایبندی به منافع و خیر عمومی به عنوان مهمترین اصول حرفه یی روزنامه نگاری، ضمن آنکه در ذهن مخاطب تصویری واقعی از آنچه رخ داده ایجاد می کند، موجب عملیاتی شدن یکی از برجسته ترین کارویژه هایی رسانه در جامعه یعنی آموزش و پیرایش اخلاق عمومی می شود.
کارکردهای مطلوب رسانه در صورت سوء استفاده ی اصحاب و اهالی آن به کارکردهای منفی بدل خواهد شد. به عبارتی به همان اندازه که رسانه ها می توانند برای ساحت های مختلف حیات انسان در جامعه سازنده باشند، عملکرد غیر اصولی شبه رسانه ها آفتی برای جامعه خواهد بود.
رفتارهایی چون انتشار اخبار نادرست، دگرگون کردن واقعیت، تهمت زدن، فضاسازی مصنوعی، اغراق گرایی و افراطی گری، سانسور، غوغاگری (شانتاژ) و تلاش برای تحریک و برانگیختن افکار عمومی در جهت تامین منافع افراد و گروه های خاص پیامدهای نامطلوبی در جامعه به دنبال خواهد داشت؛ نتایجی چون تضعیف پایه های اخلاق عمومی، بی اعتمادی به رسانه ها و گروه های سیاسی، ایجاد انشقاق و تشتت در جامعه و کمرنگ شدن وحدت ملی.
2- وجود و فعالیت رسانه های مختلف که هرکدام جریان فکری و سیاسی متفاوتی را نمایندگی می کنند در فضای آزادی بیان، از ویژگی های برجسته ی نظام های مردمسالار است. در چنین نظام هایی، دفاع از منافع ملی وجه مشترک و خط قرمز همه ی رسانه های مجاز فعال است؛ منافعی که کلیت نظام بر سر آن اجماع دارد و عدول از آن به هیچ وجه و نزد هیچ جناح و جریانی قابل پذیرش نیست.
در ماه های گذشته برخی رسانه های تندرو با سوء استفاده از اصل آزادی بیان و ظرفیت بالای «دیگرپذیری» و «انتقاد پذیری» دولت، زبان به تخریب مسوولان خدمتگذار ملت گشوده اند و بدون هیچ استدلال منطقی و عاقلانه یی عملکرد آن ها به ویژه در حوزه ی هسته یی را زیر سوال می برند. این گروه همپیوند با کاسبان تحریم که توافق هسته یی را در راستای تامین و تداوم منافع گروهی و جناحی اقلیت خود نمی دانند، ادعا می کنند برجام تامین کننده ی منافع ملی جمهوری اسلامی ایران نیست. حال آنکه حمایت رهبر انقلاب و مجموعه ی نظام و همچنین مهر تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بر توافقی که پس از 2 سال تلاش و همت تیم کارآزموده ی دیپلماسی کشورمان حاصل شده، نادرستی رفتار و گفتار این اقلیت را آشکار می کند. البته برای این گروه که منافع ملی را به منافع جناحی خود تقلیل می دهند، زیرپا گذاشتن اصول حرفه یی روزنامه نگاری و سوء استفاده از ظرفیت بالای گفتمان سازی و جریان سازی رسانه برای تخریب جناح مقابل نکوهیده نیست. 
3- انتقاد به عنوان اصلی پیشرو در ارتباطات اجتماعی، این روزها در عالم مناسبات و تعاملات سیاسی مردمسالار هم جای خود را باز کرده است. کارآمدی و تاثیرگذاری این کنش مترقی در گرو رعایت مولفه هایی است که مرز آن از رفتارهایی چون عیب جویی، تحقیر، توهین، تخریب و ... جدا است. هدف قرار دادن کنش و کارنامه ی مسوولان و پرهیز از ترور شخصیت آن ها و بررسی همزمان نقاط ضعف و قوت عملکردها با محوریت منافع ملی و با قصد اصلاح امور، عنصر هدفمندی و سازنده بودن انتقاد را تضمین می کند.
در برابر، سوء برداشت یا سوءاستفاده از اصل انتقاد، این روزها در معدود رسانه هایی به تشدید پدیده یی منجر شده که می توان از آن با عنوان «لمپنیسم» یا «هجوگویی» یاد کرد. این رسانه ها از همه ی فرصت ها و ابزارهای اطلاع رسانی که در اختیار دارند بی محابا و با هر ادبیاتی برای مخالفت با مسوولان دولتی، بسیاری از نمایندگان و دیگر مسوولان بهره می برند. در این ارتباط، بسیاری ظهور ادبیاتی خاص و غیراصولی در برخی رسانه نماها را برآمده از نوعی بی ادبی و بداخلاقی و همچنین خشونت طلبی می دانند که متاسفانه و به ویژه طی سال های گذشته از کانون های خاص در فضای جامعه ی سیاسی کشور گسترش یافته است.
این در حالی است که برای انتقاد کردن باید از ادبیات خاص سیاسی و رسانه یی و استدلالی منطقی بهره برد. در زمان حاضر رسانه های وزین بسیاری فعالیت دارند که به رغم انتقاد پیاپی از جناح حریف، به دلیل پیروی و پایبندی به اصول اخلاق انسانی و حرفه یی روزنامه نگاری، نه تنها موجب وازدگی مخاطب و بی اعتمادی او نمی شوند، بلکه زمینه های تفکر منطقی، بسیج افکار عمومی و اصلاح رفتار و کنش طرف مقابل را فراهم می آورند.
جان کلام اینکه انتقاد فحاشی نیست و رسانه را هم نمی توان به تریبونی برای درشت گویی تبدیل کرد. گروه هایی که به بهانه ی انتقاد در رسانه ها زبان به فحاشی می گشایند، اطلاع درستی از کارویژه های رسانه ندارند و انتظار دارند رسانه کارکردی نظیر «قمه» در چاله میدان ها پیدا کند.
کسانی که دست اندرکار انتشار دشنام نامه هستند، به نوعی منش و ادبیات خود را در قالب فعالیت رسانه یی جاری و نمایان می سازند. استفاده از خشونت کلامی که هر روز چهره ی مخالفی را در رسانه ها می خراشد، نشان دهنده ی ماهیت اقلیتی است که نه تنها منافع ملی را قربانی منافع جناحی می کند، بلکه به ابتدایی ترین اصول اخلاقی، انسانی و اسلامی هم پایبند نیست.
اقدام دشنام نگاران در واقع مصداق واقعی آلودن ساحت های مقدسی است که کارویژه های فضیلت ساز خود را دارد. هنگامی که از رسانه به عنوان پیشاهنگ رسالت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی صحیح به مردم، به شکل ابزاری برای دستیابی به منافع اقلیت استفاده می شود یا زمانی که از نهادهایی چون حسینیه ها و تکیه های مذهبی با کارویژه ی کمک به تزکیه و پالایش روح و ژرف اندیشی دینی برای توهین، تهمت، دروغ و خرافه پراکنی استفاده می شود، باید نگران تر از همیشه در این چالش های اخلاقی نگریست و در پی چاره یی برای این رفع آفت ها بود؛ آفتی که نهادهای ارزشی و اعلای جامعه را به سمت کارکردی وارونه سوق می دهد.
در این پیوند، نظارت و ارزیابی عملکرد رسانه ها با معیارهای کار حرفه یی، اخلاقی و اسلامی و قانونگرایی در زمینه ی فعالیت های رسانه یی بدون توجه به وابستگی آن ها به جریان های سیاسی مختلف، می تواند شاخص سلامت فضای رسانه یی کشور را ارتقا دهد و رسانه را از آسیب سوء استفاده ی فرصت طلبان و بداخلاقان برهاند.

برد روحیه بخش تراکتورسازان مقابل سایپا در ورزشگاه خالی


تبریز- ایرنا- تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز از هفته نهم لیگ برتر باشگاه های کشور به یک برد روحیه بخش مقابل سایپا در ورزشگاه خالی از تماشاگر یادگار امام دست یافت.

این بازی روز سه شنبه به دلیل محکومیت باشگاه تراکتورسازی به یک بازی بدون تماشاگر در ورزشگاه خالی ، از ساعت 16 در تبریز برگزار شد که سرخپوشان تبریزی با ارایه یک بازی هدفمند و خوب با گل های دقایق 25 و 53 حمزه یونس مهاجم تونسی و بختیار رحمانی به برتری 2 بر صفر مقابل سایپا دست یافتند.
داوری این بازی بر عهده محمدرضا اکبریان از استان البرز با کمک های آرمان اسعدی از کردستان و حسین رحیمی پور از تهران بود که در طول بازی به سروش رفیعی و آگوستو سزار از تراکتورسازی و مسعود ابراهیم زاده از سایپا کارت زرد نشان داد.
داور این بازی در دقیقه 87 اصغر حاجیلو سرپرست تیم سایپا را به دلیل اعتراض از نیمکت این تیم اخراج کرد.
تراکتورسازی با این برد روحیه بخش و مهم جمع امتیازات خود را به عدد 13 رساند و به طور موقت به رده پنجم جدول رده بندی صعود کرد.
این تیم در هفته دهم لیگ برتر روز سه شنبه پنجم آبان در تبریز میزبان ذوب آهن اصفهان است.
3038/518

وزیر امور خارجه مصر: هدف روسیه نابودی تروریسم در سوریه است

تهران – ایرنا- وزیر امور خارجه مصر روز سه شنبه با بیان اینکه هدف روسیه نابودی تروریسم در سوریه است، افزود: قاهره از هر گونه راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه حمایت می کند.

به نوشته پایگاه خبری العهد، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر در سخنان مطبوعاتی خود در حاشیه اجلاس سازمان امنیت و همکاری اروپا در امان پایتخت اردن گفت: ما پیوسته از جامعه بین المللی می خواهیم که با تروریسم و سازمان های تروریستی مبارزه کنند و اگر هدف مبارزه با این سازمان ها باشد، همچنان که روسیه تاکید می کند، ماهیت آن با هدف ائتلافی که مصر برای مبارزه با گروه داعش و سازمان های تروریستی بدان پیوسته موافق و هماهنگ است ولی این بدان معنا نیست که مصر از راه حل سیاسی برای بحران سوریه حمایت نمی کند.
این مقام مصری با بیان اینکه راهکارها برای حل بحران سوریه باید با هماهنگی کامل با تلاش های بین المللی برای مبارزه با داعش صورت گیرد، تصریح کرد: امیدواریم که همه طرف ها اهمیت راه حل سیاسی را درک کنند و متقاعد شوند که راهکار سیاسی تنها راه حل ممکن برای خروج از بحران این کشور است.
شکری با بیان اینکه مصر از تلاش های استیفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل در سوریه حمایت می کند، افزود: قاهره خواستار گفت و گوی همه جریان های سوری با نظارت فرستاده سازمان ملل برای حل بحران این کشور است.
مسکو حملات هوایی به گروه های تروریستی در خاک سوریه را از 30 سپتامبر (8 مهر) با هماهنگی دولت دمشق آغاز کرده است.
در این حملات هوایی، چند استان سوریه از جمله استان رقه پایگاه اصلی داعش در شمال این کشور، هدف حملات شدید هوایی قرار گرفته است.
حملات هوایی هماهنگ نیروهای ارتش سوریه و روسیه همچنین به شدت بر چند استان این کشور متمرکز شده است که نیروهای دولتی عملیاتی را در آن ها علیه گروه های تروریستی، آغاز کرده اند.
بحران سوریه از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه های تروریستی مورد حمایت غرب و متحدان منطقه ای آن برای سرنگون کردن دولت این کشور آغاز شده، که تاکنون ناکام مانده است.

در بیانیه‌ای درباره روز پذیرش برجام

در بیانیه‌ای درباره روز پذیرش برجام
کاخ سفید: ایران هزاران سانتریفیوژ خود را از بین می‌برد/هسته رآکتور اراک با سیمان پر می‌شود

کاخ سفید ساعتی پس از فرمان باراک اوباما درباره آمادگی برای برداشته شدن تحریم‌های ایران در راستای اجرای برجام،‌در بیانیه ای اعلام کرد:ایران امروز گام های لازم برای از بین بردن هزاران سانتریفیوژ و زیرساخت های مربوطه، کاهش ذخایر اورانیوم از 12000 کیلوگرم به 300 کیلوگرم، از بین بردن هسته راکتور اراک و پر کردن آن با سیمان را آغاز می‌کند.

خبرگزاری فارس: کاخ سفید: ایران هزاران سانتریفیوژ خود را از بین می‌برد/هسته رآکتور اراک با سیمان پر می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کاخ سفید بیانیه‌ای درباره «روز پذیرش» برجام منتشر کرد.

در حالی که امروز یکشنبه در راستای مرحله دوم اجرای برجام، باراک اوباما در فرمانی به وزرای خارجه، خزانه‌داری، تجارت و فدرال ریزرو بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای آمادگی جهت اجرای تعهدات واشنگتن در قبال برداشتن تحریم‌های ایران را صادر کرد(جزئیات بیشتر).

در بیانیه کاخ سفید درباره «روز پذیرش» برجام که ساعتی پس از انتشار خبر فرمان اوباما صادر شد، آمده است: «امروز روز مهمی برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای و تضمین ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ای این کشور است».

در ادامه این بیانیه هم تاکید شد: «در روز پذیرش برجام همه طرفین ترتیبات لازم و آمادگیها برای اجرای تعهدات خود را اتخاذ خواهند کرد».

کاخ سفید درباره تعهدات ایران هم اینطور اعلام کرده است: «ایران امروز گام های لازم برای از بین بردن هزاران سانتریفیوژ و زیرساخت های مربوطه، کاهش ذخایر اوارنیوم از 12000 کیلوگرم به 300 کیلوگرم، از بین بردن هسته راکتور اراک و پر کردن آن با سیمان را آغاز می‌کند».