آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

امیر اسماعیلی


امیر اسماعیلی
شناسهٔ خبر: 3558352 - 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به تغییر ماهیت تهدیدهای هوایی دشمن، کار این قرارگاه به صورت «نبرد تن به تن و چهره به چهره» توصیف کرد که جان‌پناهی برای آن وجود ندارد.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست- جواد بخشی الموتی و محمد مهدی رحیمی: ایجاد قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) درست ۲۰ سال پس از اتمام جنگ تحمیلی، که با دستور فرماندهی معظم کل قوا صورت گرفت، نشان داد که ماهیت تهدیدات نظامی و به ویژه تهدیدات هوایی دشمنان علیه امنیت و تمامیت ارضی کشور تغییر کرده است که ایجاد یک نیروی چهارم را در کنار نیروهای سه گانه ارتش و سپاه ضروری کرده است. تهدیداتی که عمدتاً بر نبرد راداری مبتنی بوده و کسی در آن پیروز است که در رصد و کنترل پیش از تهدید، دست برتر را داشته باشد.

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی دومین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) است که در سال ۱۳۸۹ با حکم فرماندهی معظم کل قوا به این سمت منصوب شد. این فرمانده ۴۴ ساله ارتشی، هفته گذشته  و در ایام دهه فجر در بازدید از خبرگزاری مهر و در گفتگو با خبرنگاران گروه سیاست این رسانه، به تشریح اهداف و کارکردهای این قرارگاه پرداخت و برشی هم به تغییر ماهیت تهدیدات هوایی دشمن زد و نکاتی شنیدنی بر زبان آورد. نکاتی تعجب‌آور و در عین حال غرورآمیز؛ تعجب‌آور بخاطر عمق یافتن دشمنی دشمنان و تغییر ماهیت تهدیدات آنها و غرورآمیز به دلیل پیشرفت باورنکردنی و مثال‌زدنی فرزندان ملت ایران در حوزه پدافند هوایی.

آنچه در ادامه می‌آید، بخش اول این گفتگوست که به بیان پیشینه انقلابی نیروهای پدافند هوایی و کارکردهای امروز این نیرو، پرداخته است. بخش دوم گفتگو با امیر سرتیپ اسماعیلی، طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

امیر! پدافند هوایی اولین بار از کجا با امام (ره) و انقلاب اسلامی پیوند خورد؟

اولین ارتباط نیروهای مسلح با امام که از سوی پدافند صورت گرفت، از ۱۹ بهمن  (بیعت همافران با امام راحل) ۵۷ نبود، بلکه از ۱۲ بهمن شروع شد؛ اولین باری که به امام راحل خیر مقدم گفته شد، از طرف رادار پدافند هوایی تبریز بود که به خلبان فرانسوی اعلام می­ شود که شما که حامل یک میهمان عزیز، امام ما هستید، سلام ما را از طرف ملت عزیز ایران به ایشان ابلاغ کنید و کسی که این پیام را گفت، سرهنگ بازنشسته «عین ­الله افروز» بوده است که آن زمان ایشان «ستوان ۲» بود؛ او این پیام را مطرح می­ کند و به امام می­ رسد و پیام تشکر امام هم متقابلاً از سوی خلبان به زبان انگلیسی به رادار تبریز منتقل می ­شود.

در واقع اظهار ارادت خالصانه و ویژه و حزب­ اللهی نیروهای مسلح به امام، اولین بار در تاریخ ۱۲ بهمن ماه شروع شد؛ یعنی از زمان ورود امام به میهن. گفتن چنین چیزی از روی کانال­ های رادیویی خیلی تبعات دارد، آن زمان ضداطلاعات و ساواک این مطلب را کشف کرده بودند و ایشان منتظر بود که احضار و بازجویی شود و با او برخورد شود. چون یک اقدام غیرمتعارف بود.

از کانال­ های رادیویی هیچ­گاه این مسائل اعلام نمی‌شود، همین الان هم یک کُنترل کننده حق ندارد غیر از مسائل در چارچوب هوانوردی با خلبان صحبت کند، اما ما دیدیم در آن زمان در ۱۲ بهمن ماه سال ۵۷ این اتفاق افتاد و بعد هم در ۱۹ بهمن ماه آن حرکت خیلی زیبای نیروی هوایی انجام شد، در آن ترکیبی که همه عکسش را مشاهده کردید، عمدتا نفرات حاضر همافران فنی نیروی هوایی بودند، بخشی از آنها حدود ۱۵ الی ۲۰ نفر کارکنان پدافند هوایی بودند و بقیه هم از این عناصری بودند که در روز ۱۲ بهمن جزء ستاد استقبال از امام (ره) در فرودگاه بودند. از همان دژبان­ها که شما دیدید در اطراف آن خودروی بنز معروف بودند و نفرات دیگر.

من خودم آن سال‌ها حدود ۸ سال سن داشتم، اما وقتی حضرت آقا می­ فرمایند «زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا کمتر از فیض شهادت نیست»، وقتی در مورد شهادت یک چنین فیضی وجود دارد در مورد خاطرات انقلاب، در مورد آروزهای انقلابی و مطالبی که در انقلاب رخ داده، باید جوانی که حتی در آن زمان به دنیا نیامده بود، بتواند آن خاطرات را طوری تعریف کند و طوری به زبان بیاورد که حس کند خودش در آن لحظه آنجا بوده و اینگونه است که آرزوهای انقلابی همیشه پابرجا می­ ماند و دشمن هم هیچ وقت قصد تجاوز به کشور ما نخواهد کرد، چون می ­داند نسل به نسل که به این انقلاب افزوده می­ شود هیچگاه خاطرات انقلابی به فراموشی سپرده نمی­ شود.

۱۹ بهمن ماه هم این اتفاق افتاد؛ بیعت مجدد با امام راحل. عناصر پدافند هوایی، نیروهای هوایی و همافران عزیز بودند و این بیعت صورت می­گیرد. حضرت آقا بارها فرمودند که من دیدم این‌ها کارت­های پرسنلی­ شان را دستشان گرفته بودند و نشان می­ دادند که همگان بدانند این‌ها عناصر اصلی و پیکرۀ اصلی نیروهای هوایی هستند و آمده‌اند و کسانی نیستند که از بیرون آمده و لباس عادی پوشیده باشند. البته در همان ۲۰ و ۲۱ بهمن گارد شاهنشاهی قصد برخورد با نیروی هوایی به اصطلاح متمرد آن زمان را داشته که چرا یک چنین حرکتی را انجام داده است و مردم به خیابان پیروزی می ­ریزند و کمک می­ کنند و این اتفاق نمی­ افتد.

۲۰ بهمن سال ۶۴ هم یادآور یک خاطره عظیم و شگفت و شگرف است و واقعاً من نمی ­توانم این را تحلیل کنم که چگونه خیلی از اقدامات انقلابی و حرکت­های ماندگار، اکثراً در همین بهمن ماه اتفاق افتاده است!؟ خیلی از عملیات­ های مهم و شگرف در همین بهمن ماه اتفاق افتاده است. ۲۰ بهمن ماه سال ۶۴ اتفاق عظیمی می­ افتد و آن هم اینکه عملیات غرورآفرین والفجر ۸ که منجر به آزادسازی فاو می­ شود که یکی از دستورات الهی امام بود که باید فاو آزاد بشود، نیروهای سطحی ما عملیات گسترده‌ای داشتند، در یک محور زمینی بالای چندصد کیلومتر عملیاتی را انجام می‌دهند که به دو بخش عملیات­های ایذایی و عملیات واقعی تقسیم می ­شده است که نهایتاً منجر می­ شود به آزادسازی فاو.

اما آنچه که در آن زمان مهم بود، این بوده است که فرمانده ­هان وقت آن زمان شهید صیاد شیرازی از نیروی زمینی ارتش، سردار محسن رضایی از سپاه، شهید ستاری از نیروی هوایی و دیگر عزیزانی که در قرارگاه مشترک بین سپاه و ارتش فعال بودند، به این نتیجه قطعی رسیده بودند که نیروی هوایی رژیم بعثی عراق تا سال ۶۴ نزدیک به دو و نیم مرحله احیاء شده است، یعنی هواپیماها و سیستم­های آفندی­، سیستم­های راکتی و موشکی­ اش احیا شده بود!

در صورتی که ما همچنان داشتیم از کیسه و داشته­ هایمان خرج می­ کردیم، آن هم داشته­ هایی که زمانی به دست ما رسید که مستشاران آمریکایی نه حق دست زدن به این سیستم­ ها را به کارگران و پیکرۀ نیروی هوایی اعم از خلبان­ها و پدافندی‌ها و فنی و همافران در آن سالهای قبل از انقلاب می ­دادند و بعد از انقلاب هم وقتی فرار را بر قرار ترجیح دادند، در حقیقت کسانی آمدند این بار را از روی زمین برداشتند که تا قبل از آن اجازه دست زدن به سیستم­ها را هم حتی نداشتند.

در چنین شرایط شکننده‌ای، پدافند هوایی چطور از پس کار برآمد؟!

در سال ۶۴ یک اقدام منسجم صورت می­ گیرد؛ من اینطور توضیح بدهم که اگر تعریف سیستم موشکی «هاگ» بر این بود که یک سیستم محض استقراری در یک نقطه باشد، شهید ستاری این سیستم را به گونه­ ای تعبیه می­ کند که  متحرک شود. اگر قرار بود مثلاً در یک بسته «N سیستمی» یک سامانه موشکی هاگ فعالیت کند، شهید ستاری این «N سیستم» را به «N دوم» تقسیم می­ کند؛ یعنی به دو بازو تقسیم می کند، به جای اینکه از یک بازو استفاده شود.

برای هر بازو هم تعداد زیادی از سایت­های فریب تعبیه می­ کند و کار مهمی انجام می‌شود، کار غافلگیری دشمن بود بر این مبنا که مثلاً رادارِ جستجوی سیستم هاگ اصلاً فعالیت نکند، رادار مادر موقعیت­ هواپیماهای دشمن را بدهد و سیستم موشکی هاگ بتواند اینها را اسیر خودش کند و چه اتفاقی می ­افتد که بیش از ۷۰ فروند هواپیما و حدود ۱۰ فروند بالگرد عراقی در این عملیات ساقط می­ شود؟ آنهم توسط پدافند هوایی­ که ۵ سال بعد از سپری شدن جنگ حتی سیم خاردار هم به او نفروختند و چیزی نداشت؛ جز کمک خدا و دعای امام و امت، چیز دیگری نداشت. اما نیروی بعثی عراق که تصور نمی­ کرد، می­ آید و غافلگیر می­ شود و زبون و خار می‌شود و با فضاحت هم برمی­ گردد و شکستش را هم می ­پذیرد.

حضرت آقا (رهبر معظم انقلاب) بعد از اتمام عملیات والفجر ۸، عبارت «عملیات معجزه‌آسای پدافند هوایی» را مطرح می‌کنند که این یک افتخار و یک لوح زرین است و از اولین دلایلی هم که حضرت آقا، بعد از اتمام جنگ، پدافند هوایی را به عنوان اولویت اول نیروهای مسلح مشخص می ­کنند، همین مسئله بوده است. یکی از مهمترین دلایل، این بود که واقعاً پدافند هوایی تعیین­ کننده صحنه نبرد شد.

پس می‌توان گفت، دلیل ایجاد قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) به عنوان نیروی چهارم ارتش، همین تجربه موفق بوده است.

بله؛ از همین جا می­ خواهیم به این نقطه برسیم که یکی از دلایل تاسیس قرارگاه پدافند هوایی در سال ۸۷، همین تجربیات ۸ سال دفاع مقدس بود که من یک نمونه‌اش را عرض کردم.

البته دلایل دیگری هم وجود دارد؛ دلیل دیگرش این است که تهدیدات امروز، عمدتاً تهدیدات و حملات هوایی است، چون سریع­تر، دقیق­تر و  نقطه­ زن ظاهر می شود. نکته دیگر این در حملات هوایی دشمن قبل از اینکه به دنبال تخریب زیرساخت باشد، اول به دنبال تخریب روحیه و باور مردم کشور است، چون وقتی که مردم یک کشور دشمن را مقابل خودشان نبینند، ولی همواره مورد آماج بمباران هوایی دشمن قرار بگیرند، بالاخره ممکن است زیر بار این همه فشار، باور خود و اعتقادات دفاعی خودشان را از دست بدهند.

دلیل سوم هم این است اینکه ماهیت تهدیدات و تنوع تجهیزات تفاوت کرده است. امروز دیگر در بحث حملات هوایی دیگر فقط هواپیمای با سرنشین مطرح نیست که همین هواپیمای با سرنشین نیز به هواپیمای با سرنشین تاکتیکی و راهبردی تبدیل شده است و هواپیماهای بدون سرنشین هم که جزء تکنولوژی برتر است و باعث دردسر برای کشور هدف می­ شود، در کنار آنها موشک­های کروز و موشک­های بالستیک و نیمه بالستیک و تنوع تجهیزاتی باعث می­ شود که پدافند هوایی به عنوان اولویت اول خودش را نشان دهد.

امیر! تغییر ماهیت تهدیدات دقیقاً به چه صورت بوده!؟ الان ماهیت تهدیدات هوایی دشمن چگونه است؟

ببینید، الان دیگر نمی آیند بگویند مثلاً روی مرز جغرافیایی بمباران می‌کنیم و به هدف خودمان می‌رسیم؛ خیر! هدف دشمن در حملات هوایی زیرساخت­های اصلی و اساسی کشور است. بعد از باور مردمی، زیرساخت اساسی است، دیگر لبه مرز جغرافیایی نیست، می ­آید دل کشور را بمباران می ­کند، می­­آید مهمترین ابنیه را بمباران می­ کند، بیمارستان را می­ زند، مراکز حیاتی و اساسی را می ­زند و داخل کشور نفوذ می ­کند. یعنی مرز جغرافیایی دیگر برایش فرق نمی­ کند که مرز یک استان، قلب یک کشور، مرز جغرافیایی، ارتفاعات، ساحل یا دشت باشد؛ بنابراین همه جای کشور ممکن است مورد تهدید قرار بگیرد.

به این دلایل، قرارگاه پدافند هوایی سال ۸۷ به دستور فرمانده کل قوا تشکیل شد و چون این وظیفه سنگین را با آن ماموریت اولویت اولیه داشت، باید از ظرفیت همه نیروهای مسلح استفاده می­ کرد. امروز ما شاهد این هستیم که هر نیروی مسلحی که در زمینه پدافند هوایی فکر می­ کند یا در زمینه پدافند هوایی اقدام می­ کند، باید در شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور عمل کند و باید به وحدت فرماندهی در شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور احترام بگذارد که الحمدلله بعد از گذشت این ۶، ۷ سال از تشکیل قرارگاه پدافند هوایی ­این اتفاق افتاده است.

این یکپارچگی شبکه پدافند هوایی، چگونه خودش را نشان می‌دهد؟

یک مثال می‌زنم؛ ما امروز شاهد عبور ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ فروند هواپیمای عبوری از فراز جمهوری اسلامی طی یک ۲۴ ساعت هستیم. هواپیماهای مسافربری داخلی هم داریم، هواپیماهای تاکتیکی نیروهای هوایی سپاه و ارتش را هم داریم؛ خب اگر این هماهنگی و انسجام­ها و اگر این تبادل اطلاعات در شبکه پدافندی نباشد، نیروی هوایی سپاه از کجا مطلع باشد که نیروی هوایی ارتش چند تا پرواز همین لحظه در آسمان دارد؟ سازمان هواپیمایی کشور از کجا مطلع باشد که اگر پرواز مشهد به بندرعباس دارد عبور می­ کند، یکدفعه یک پرواز در این وسط سردر نیاورد!؟ اینها وظایف قرارگاه پدافند هوایی است.

آن‌هایی هم که می‌گویند اینها همه شعار است و چنین انسجامی به وجود نیامده، توجه کنند که این فقط یک مثال از انبوه مثال‌ها و نمونه‌ها است. این‌ها کارهایی است که همکاران ما در شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور انجام می­ دهند.

نکته دیگر در انسجام پدافند هوایی کشور این است که در همه بخش­های خود مانند اورژانس عمل نمی­ کند؛ مثل یک بیمارستان، بخشی از پدافند هوایی نقش یک اورژانس را دارد. در یک نقطه از کشور ممکن است اتفاقی بیفتد، مثل به زمین نشاندن هواپیمای «ایساف» که حامل ۱۰۸ نظامی آمریکایی بود. در چنین شرایطی تمام سامانه­ ها و تمام تجهیزات پدافند هوایی آن محور، درگیر آن مساله تاکتیکی می­ شوند.

یا ممکن است در یک بخش کشور، یک هواپیمای تجاری به وضعیت اضطراری دچار شود و نیاز باشد پدافند هوایی به او کمک کند، بنابراین به او کمک می­ شود. در یک بخش از کشور هم ممکن است یک مسالۀ رزمایشی یا آموزشی در حال انجام باشد که پدافند هوایی آن بخش رزمایشی و آزمایشی را هم دنبال می ­کند. هیچ وقت، هیچ کدام از اینها به خاطر دیگری لغو نمی­ شود.

خاصیت پدافند هوایی این است که نبرد «تن به تن» را پیش رو داشته باشد. ببینید، زمانی که قرار است یک نبرد یا حمله هوایی اتفاق بیفتد، خیلی از نیروهای مسلح باید در همان لحظه به عنوان یک نیروی دفاعی به جان­ پناه بروند. در صورتی که برای پدافند هوایی دقیقاً در همان لحظه اتفاق حمله هوایی، جان­ پناهی وجود ندارد. جان‌پناه پدافند هوایی، سیستم موشکی­ و سیستم توپخانه ­ای آن است و باید یک نبرد و یک مبارزه تن به تن و چهره به چهره را با دشمن انجام بدهد. ممکن است خودش هم مورد اصابت قرار بگیرد، اما مجاز نیست که محل خدمت خودش را ترک کند و به جان­ پناه برود.

مثال شفاف برای این مورد در ۵ مرداد ماه سال ۶۷ در سایت راداری «سوباشی» اتفاق افتاد. یعنی زمانی که دشمن به طور ناجوانمردانه و بعد از پذیرش قطعنامه، حملات هوایی را علیه رادار سوباشی رقم زد، آنهم در شرایطی که در طول ۸ سال هر کاری کرد که این رادار را منهدم کند، نتوانست و بسیاری از هواپیماهای بعثی هم توسط همین رادار منهدم شدند، اما دشمن ناجوانمردانه از پذیرش قطعنامه استفاده کرد و زمانی که برای نابودی این رادار سمت آن رفتند، ۱۹ نفر در سایت این رادار بودند؛ یعنی تمام پوزیشن­ها و تمام صندلی­ها پُر بود، اینطور نبود که بگویند الان که مورد هجمه و حمله هوایی قرار گرفتند، ۱۴ نفر بروند در جان­پناه و ۵ نفر از آنها بایستند، با اینکه می­شد همینطور اداره کرد، اما عین ۱۹ نفر ماندند و لحظه به لحظه نزدیکی هواپیمای مهاجم را دیدند و لحظه به لحظه، شلیک موشک و راکت و بمب هدایت شده را دیدند و به فیض شهادت نائل آمدند. بنابراین نبرد پدافند هوایی، یک نبرد مستقیم و چهره به چهره است و جان­پناهی هم ندارد.

با توجه به همین مسائل است که از لسان مبارک فرمانده معظم کل قوا، پدافند هوایی به عنوان اولویت اول ترسیم شده و در عبارت زیبایی به عنوان «خط مقدم دفاعی» از پدافند یاد می‌کنند و خط مقدم دفاعی هم تعریفش مشخص است؛ یعنی اولین کسی که باید با دشمنی که امروز برای ما تعریف می­شود، مواجهه کند.

تفاوت نبرد «پدافند هوایی» با دیگر یگان‌های نظامی در چیست؟

صحنۀ عملیات در پدافند هوایی، یک صحنۀ مقطعی نیست؛ مثلاً در نیروی زمینی یا در نیروی دریایی، صحنه عملیات حداکثر بین ۴۰ تا ۱۰۰ کیلومتر است، تا روزها و ماه­های بعد که صحنه­ها عوض شود؛ یا ۴۰ کیلومتر به جلو یا ۴۰ کیلومتر به عقب در عقب­نشینی. اما صحنه رزم در عملیات پدافند هوایی به وسعت کل کشور و یا بیشتر از کل کشور است، چون اگر پدافند هوایی یک کشور بخواهد موفق باشد، باید حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر قبل از شروع مرزهای جغرافیایی رصد کند، اطلاعات را استخراج کند و به اشراف اطلاعاتی خوبی برسد و قبل از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، اقداماتش را انجام بدهد. اگر هواپیمای «ایساف» در بندرعباس به زمین نشست، اگر هواپیمای «ریگی» در بندرعباس به زمین نشست، اینطور نبود که از مرز ما وارد شوند و تازه بفهمیم این هواپیماها غیرمجاز است و باید به زمین نشانده شوند. قبل از اینکه وارد کشور بشوند به این اشراف اطلاعاتی رسیدیم.

لازم است این نکته را هم یادآوری کنم که یکی از خاصیت­های پدافند هوایی این است که کار آن بُرد ملی دارد. اگر یک کار خوب صورت بگیرد، بُرد ملی دارد، اگر کار بد هم صورت بگیرد، نمی­شود گفت این را می­شود مخفی کرد، چراکه این هم برد ملی دارد.

چیزی که پدافند هوایی همیشه دارد حس می­کند، «بازداشت هوایی» است. بازداشت هوایی با بازداشت زمینی یک تفاوت دارد؛ به این صورت که وقتی که یک هواپیمایی غیرمجاز قصد ورود به حریم مقدس جمهوری اسلامی را دارد، ممکن است حامل یکی از مقامات سیاسی از کشورهای خارجی باشد، یا ممکن است هواپیمای فرامنطقه­ای باشد؛ درتمام این حالات، این‌ها قبل از مرزهای جمهوری اسلامی ایران یک مسیر هُلدینگی را انجام می­دهند و اجازه ورود به آنها داده نمی‌شود و اینطور نیست که به آنها بگویند مثلاً حالا شما از مرز تبریز یا ارومیه وارد شوید، ما سعی می­کنیم روی اصفهان شما را شناسایی کنیم! خیر. باید بیرون از مرز هلدینگ بزند تا کارهای شناسایی­ اش انجام شود، اگر شناسایی­ شد، می ­تواند بیاید.

این کار در پدافند هوایی به تعبیر ساده می­شود، «بازداشت هوایی» که این نوع بازداشت به صورت مکرر اتفاقات می­افتد، اما پدافند هوایی نیازی نمی­بیند که این زحمات شبانه­روزی و ۲۴ ساعته و بدون توقف و تعطیلی را که در نقاط سردسیر و برف‌گیر یا در نقاط دشتی و در ساحل شرجی با دمای ۵۰ درجه انجام می‌شود، منعکس کند.

جشن انقلاب

بازتاب جشن انقلاب در رسانه های خارجی/ حضور پرشکوه در سرمای هوا

راهپیمایی در رشت
شناسهٔ خبر: 3049817 - 
همزمان با برگزاری راهپیمایی گسترده مردم ایران در سی و هفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رسانه های خارجی به پوشش این حضور میلیونی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های خارجی به پوشش راهپیمایی میلیونی در ۲۲ بهمن پرداختند.

«آسوشیتدپرس» در ساعات آغازین بزرگداشت سی و هفتمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی به بازتاب این حادثه تاریخی و حضور پرشور مردم ایران پرداخت.

این رسانه غربی در اولین جملات خود به تصاویری اشاره کرد که از سوی تلویزیون رسمی ایران بخش می شود و از حضور پرشور مردم تهران و دیگر شهرها در راهپیمایی ۲۲ بهمن علیرغم سرمای شدید هوا در برخی از نقاط کشور حکایت می کند.

آسوشیتدپرس همچنین با توصیف مردمی که که حامل پلاکاردها و نمادهای ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی هستند از طنین انداز شدن شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» در شهرهای سراسر ایران اسلامی سخن گفت.  

 فرانس پرس: عکس یادگاری ایرانی ها با موشک بالستیک «عماد»

خبرگزاری «فرانس پرس» در توصیف اشتیاق مردم همیشه در صحنه ایران در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن نوشت: ایرانی ها با حمل پلاکاردهایی که بر روی آنها شعار «مرگ بر آمریکا» نوشته شده و گرفتن عکس سلفی با یک فروند موشک بالستیک «عماد»، سی و هفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند.

این رسانه غربی در ادامه با اشاره به برگزاری جشن های پیروزی انقلاب که هر سال در ایران برگزار می شود، راهپیمایی پرشور امسال را به دلیل آنکه  پس از دست یابی به توافق تاریخی هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ بوده است، از سایرین متمایز کرد.

اما یکی از چشمگیرترین صحنه هایی که چشم خبرنگار فرانس پرس را به خود خیره کرد همت جوانان ایرانی برای ساخت ماکتی از صحنه دستگیری تفنگداران دریایی آمریکایی بود که یک ماه پیش از سوی رزمندگان غیور نیروی دریایی سپاه پاسدران به دلیل نقض حریم آبی ایران بازداشت شدند.

این رسانه غربی در ادامه افزود: اگرچه سربازان آمریکایی ظرف ۲۴ ساعت آزادی خود را به دست آوردند، دستگیری آنها در چشم مردم به منزله سندی بر اثبات توانایی ایران به دفاع از مرزهای خود بود.

العهد گزارش داد: تظاهرات میلیونی مردم ایران در ۲۲ بهمن

پایگاه العهد به شروع راهپیمایی ۲۲ بهمن در تهران و همه شهرهای ایران پرداخت و نوشت: مردم در تهران و دیگر شهرهای ایران در راهپیمایی میلیونی گرامیداشت سی و هفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شرکت کردند.

این رسانه لبنانی در ادامه تصاویری از راهپیمایی منتشر کرد و گزارش داد: راهپیمایی از ۱۰ مسیر تا خیابان انقلاب و میدان آزادی در حال برگزاری است و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در این مراسم سخنرانی خواهد کرد.

العهد در ادامه اعلام کرد: شخصیت های سیاسی و علمی برجسته از سراسر دنیا میهمانان افتخاری هستند و نزدیک به پنج هزار خبرنگار و عکاس ایرانی و خارجی این راهپیمایی را پوشش می دهند.

المیادین اعلام کرد: بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران

شبکه تلویزیونی المیادین به بازتاب راهپیمایی شکوهمند مردم ایران در سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

همچنین این شبکه سخنان حسن روحانی رئیس جمهور ایران را در جمع پر شور مردم تهران پوشش داده است.

بر اسا این گزارش حسن روحانی در این سخنرانی اظهار داشت: سیاسیت «ایران هراسی» باید متوقف گردد. وی افزود: تعامل اقتصادی میان ایران و جامعه جهانی به نفع تجارت جهان است.

المیادین همچنین اعلام کرد مردمی که حامل پلاکاردها و نمادهای ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی هستند، بار دیگر با آرمان های امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی تجدید عهد کردند.

«ترند»: تجدید میثاق مردم ایران با نظام جمهوری اسلامی

خبرگزاری «ترند» آذربایجان در این باره نوشت: مردم تهران و بسیاری از شهرهای ایران امروز پنجشنبه ۱۱ فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی به خیابان ها آمدند تا شعار حمایت از انقلاب اسلامی سر بدهند.

این رسانه در ادامه به جمعیتی اشاره کرد که با در دست داشتن تصاویری از «امام خمینی» بنیانگذار انقلاب اسلامی و آیت الله «سید علی خامنه ای» رهبر عالی انقلاب بر وفاداری خود نسبت به انقلاب اسلامی ایران تاکید می کنند.

ترند در نهایت به طنین شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» مردمی اشاره کرد که با حضور در خیابان ها سی و هفتمین سالرور شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند.

انعکاس راهپیمایی ۲۲ بهمن در رسانه فلسطینی

پایگاه فلسطین الیوم به بازتاب و پوشش رسانه ای همایش مردمی ایران برای بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ به رهبری امام خمینی(ره) پرداخته است.

 بر اساس این گزارش مردم تهران در سی و هفتمین سالروز به پیروزی رسیدن انقلاب از مسیرهای گوناگون به سمت میدان آزادی تهران راهپیمایی کردند.

همچنین در این گزارش به سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران میان مردم در میدان آزادی اشاره شده است.

این رسانه گزارش داد: از سوی دیگر سازمان هوافضا وابسته به وزارت دفاع ایران نیز اعلام کرده که در طول مسیرهای راهپیمایی موشک بالستیک «عماد» و موشک ماهواره بر «سیمرغ» به نمایش عموم مردم گذاشته می شود.

بازتاب راهپیمایی۲۲ بهمن در رسانه مصری

ایگاه مصری الیوم السابع در گزارشی اعلام کرده که مردم ایران برای بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب شان در شهر های مختلف ایران راهپیمایی کردند.

همچنین در این گزارش تصریح شده است، مردم با در دست داشتن پلاکاردها و بنرهایی علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا شعار سر دادند.

در این گزارش آمده است که مردم در شرایطی در این حماسه عظیم شرکت کردند که دمای هوا نیز در شرایط سرما قرار داشت.

مردم در این راهپیمایی با آرمان های امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران تجدید عهد کردند و پایبندی خود به اصول امام راحل را اعلام کردند.

النشره به بازتاب سخنان رئیس جمهوری در مراسم 22 بهمن پرداخت

همچنین پایگاه لبنانی النشره نیز حماسه ملیونی مردم ایران در سالروز پیروزی بر مستکبرین را بازتاب داد و به سخنان حسن روحانی رئیس جمهور ایران در جمع پرشور مردم در میدان آزادی پرداخت.

بازتاب راهپیمایی در شبکه المسیره یمن

شبکه المسیره یمن درگزاشی به برگزاری راهپیمایی مردم ایران پرداخت و در ادامه بیان کرد که رئیس جمهوری ایران سخنرانی کرد.این رسانه یمنی از شعارهایی که سر داده شد و پلاکاردهایی که از سوی راهپیمایی کنندگان حمل شد خبر داد.

سانا اعلام کرد: برگزاری مسیرهای میلیونی در کل ایران به مناسبت سی هفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی

خبرگزاری سوریه در گزارشی درباره راهپیمایی 22 بهمن نوشت: شرکت کنندگان در این راهپیمایی عهد کردند که در مسیر اصول بنیانگذار انقلاب ایران امام خمینی(ره) و جانشین ایشان آیت الله خامنه ای حرکت کنند.

سانا گزارش داد: شرکت کنندگان شعارهای مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر دادند و پرچمهای فلسطین و مقاومت لبنان را حمل کردند.در این راهپیمایی عدنان محمودسفیر سوریه در تهران به همراه دیپلماتهای این کشور در ایران در راهپیمایی شرکت کردند.

خبرگزاری سوریه در ادامه با اشاره به تاریخچه انقلاب اسلامی در ایران نوشت: مراسم جشن امسال پس از امضای توافق هسته ای برگزار می شود.

شینهوا: طنین شعار حمایت از فلسطین در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

شینهوا» خبرگزاری رسمی چین ضمن پوشش حضور پررنگ مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، به انعکاس سخنان «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران پرداخت.

شینهوا با تمرکز بر مقوله مذاکرات هسته ای به نقل از روحانی نوشت: امروز همه جهان می داند که جنجال صهیونیست ها و استکبار جهانی علیه برنامه هسته ای ایران دروغی بیش نبود و ما با حصول این توافق توانستیم پروژه ایران هراسی را مغلوب کنیم.

این رسانه چینی در ادامه نوشت: امروز پنجشنبه مردم در سراسر شهرهای ایران در حالی که تصاویری از «امام خمینی» بنیانگذار جمهوری اسلامی و آیت الله «سید علی خامنه ای» رهبر معظم انقلاب حمل می کردند، به خیابان ها آمدند.

طنین انداز شدن شعار «مرگ بر اسرائیل» مردم ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین هم از دیگر موارد مورد اشاره از سوی خبرگزاری شینهوا بود.

 

سردار دهقان

پیام حضور مردم در راهپیمایی«حفظ عزت و اقتدار سرافرازی انقلاب»است

سردار حسین دهقان
شناسهٔ خبر: 3049826 - 
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: پیام ملت ایران با حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه «حفظ عزت، اقتدار و سرافرازی انقلاب است»

به گزارش خبرنگار مهر، سردار دهقان وزیر دفاع با حضور جمع راهپیمایان ۲۲ بهمن ماه در تهران و در جمع خبرنگاران گفت: پیام حضور باشکوه مردم‌ در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه، «پایبندی به اقتدار، عزت و سرافرازی انقلاب» است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: ملت ایران هر جایی که قرار باشد برای حفظ انقلاب اقدامی انجام دهند، با تمام توان حضور می‌یابند.

سردار دهقان تصریح کرد: در انتخابات ۷ اسفند ماه نیز ملت ایران برای حفظ استحکام و انسجام ملی، از همه ظرفیت خود استفاده خواهند کرد.

اخبار منطقه

یا واقعیت

الجبیر
شناسهٔ خبر: 3045855 - 
یک پایگاه عرب زبان با انتشار گزارشی به بررسی ابعاد مختلف تصمیم رژیم سعودی برای اعزام نیروهای نظامی به سوریه و اهداف آن پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه لبنانی النشره با انتشار گزارشی، ابعاد مختلف تصمیم رژیم سعودی برای حمله نظامی زمینی به سوریه و اهداف آن را مورد بررسی قرار داده است.

این پایگاه لبنانی می نویسد: اظهارات چندی پیش «احمد العسیری» مشاور وزیر دفاع رژیم سعودی و سخنگوی ائتلاف علیه یمن در خصوص آمادگی ریاض برای اعزام نیروهای نظامی به سوریه، سر و صدای زیادی در رسانه های منطقه ای و جهانی و همچنین شبکه های اجتماعی برپا کرد. کاملا طبیعی است که چنین اظهاراتی و مطرح نمودن چنین تصمیماتی نیازمند بحث و بررسی بسیاری در رسانه ها باشند، چراکه عملیاتی شدن این طرح، بر تحولات منطقه به صورت عام و کشورهای دخیل در آن به صورت خاص تأثیرگذار خواهد بود.

النشره همچنین تصریح می کند: عربستان سعودی اخیرا شعار «مبارزه با داعش و نابودی» آن نه تنها از طریق عملیات هوایی بلکه از طریق عملیات زمینی را سَر داده است. مقامات سعودی مدعی هستند که عملیات نظامی در سوریه به منظور مبارزه با تروریست های تکفیری داعش انجام خواهد شد. پس از مطرح شدن تصمیم ریاض در رسانه ها خیلی زود برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت خود از این تصمیم را اعلام و به ریاض پیوستند. با این حال، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی مسائل منطقه در نیت عربستان سعودی برای اعزام نیروهای نظامی به سوریه تردید دارند. کارشناسان بر این باورند که عربستان سعودی هیچ تصمیمی برای اعزام نیروهای نظامی به سوریه ندارد و تنها به منظور بالا بردن سقف مطالبات خود از دولت دمشق، اقدام به تهدید آن کرده است تا بدین ترتیب شاید بتواند با توسل به سیاست «ارعاب» به بخشی از اهداف خود در سوریه که تاکنون موفق به تحقق آنها نشده است، جامه عمل بپوشاند.

این پایگاه لبنانی در ادامه گزارش خود آورده است: عربستان سعودی از همان ابتدا هرگونه اعزام نیروهای نظامی زمینی به سوریه را منوط به موافقت رهبران ائتلاف بین المللی ضد داعش کرده و اعلام کرد که تنها در صورت موافقت ۶۵ کشور عضو این ائتلاف، طرح خود را عملیاتی خواهد کرد. این بدان معناست که اعزام نیروهای نظامی به سوریه توسط رژیم سعودی باید با موافقت ایالات متحده آمریکا به عنوان رهبر ائتلاف ضد داعش و همچنین شورای امنیت سازمان ملل باشد؛ تا بدین ترتیب هرگونه عملیات زمینی در سوریه، مشروع و تحت الحمایه جامعه جهانی جلوه داده شود. با این حال، هرچند تاکنون از زبان هیچیک از مقامات رسمی ایالات متحده آمریکا شنیده نشده است که واشنگتن تمام قد از تصمیم رژیم سعودی برای دخالت نظامی زمینی در سوریه حمایت می کند، اما اخبار ضد و نقیضی در خصوص موافقت اولیه واشنگتن با این طرح از گوشه و کنار شنیده می شود.

در ادامه گزارش النشره آمده است: از آنجایی که اکنون تنور مناظره های انتخاباتی در آمریکا داغ شده و این کشور انتخابات ریاست جمهوری را پیش روی خود می بیند، هیچیک از دو حزب رقیب در این کشور یعنی جمهوریخواهان و دموکرات ها به منظور کسب پیروزی در این انتخابات، خود را وارد معرکه ای که معلوم نیست نتیجه آن چه خواهد شد، نخواهند کرد. در واقع هیچیک از سیاستمداران آمریکایی از هر دو حزب نمی توانند در شرایط کنونی درصد موفقیت عملیات نظامی زمینی در سوریه را تخمین بزنند و درست به همین دلیل وارد ماجراجویی نخواهند شد که نتیجه آن برای همه نامشخص است.

این پایگاه لبنانی در ادامه تصریح می کند: اما در زمینه موافقت شورای امنیت سازمان ملل با تصمیم رژیم سعودی باید گفت که با وجود چین و روسیه، هیچگاه چنین تصمیمی در شورای امنیت اتخاذ نخواهد شد و کاملا طبیعی است که با توجه به مواضعی که روسیه و چین طی سال های گذشته در قبال سوریه و بحران آن اتخاذ کرده اند، با استفاده از حق وتو از هرگونه عملیات نظامی زمینی در سوریه جلوگیری کنند.

النشره ادامه می دهد: به نظر نمی رسد که عربستان سعودی در حال حاضر قصد داشته باشد تصمیم خود را در ابعاد گسترده عملیاتی سازد، چراکه این رژیم هم اکنون در باتلاق یمن خود را غرق شده می بیند و هیچیک از اهدافی که برای خود ترسیم کرده بود را در این کشور به دست نیاورده است. نظامیان این رژیم در مرزهای یمن با ارتش و نیروهای مردمی درگیر هستند و جنگنده های آن نیز بی وقفه بر سَر مردم بی دفاع این کشور بمب می ریزند، بنابراین به نظر نمی رسد که عربستان سعودی تمایل داشته باشد و یا حتی ـ قادر باشد ـ در دو جبهه به صورت همزمان مشغول نبرد شود. نکته دیگر در این زمینه اینکه در حال حاضر بخشی دیگر از نیروهای امنیتی رژیم سعودی هم برای حمایت از رژیم آل خلیفه در برابر تظاهرات مردمی در بحرین به سر می برند.

این پایگاه در ادامه گزارش خود آورده است: بدون شک، رژیم سعودی نمی تواند در ترسیم معادلات آینده در خصوص سوریه دو کشور تأثیرگذار و اساسی یعنی ایران و روسیه را نادیده بگیرد. روسیه با قدرت در سوریه حضور دارد و جنگنده های ارتش این کشور بی وقفه بر تروریست های تکفیری می تازند. از زمان دخالت نظامی روسیه در سوریه نیز ضربات سهمگینی بر پیکره تکفیری ها وارد شده است. بنابراین، هرگونه دخالت نظامی زمینی عربستان سعودی در سوریه بدون دستیابی به موافقت روسیه می تواند اقدام مقابله به مثل مسکو را به دنبال داشته باشد. این بدان معناست که اقدام نظامی زمینی عربستان در سوریه ممکن است به بروز تنش نه تنها در ابعاد منطقه ای که در ابعاد جهانی نیز منجر شود. از سوی دیگر، حمایت های ایران از دولت دمشق طی سال های گذشته نه تنها کاهش نیافته بلکه شاهد افزایش نیز بوده است. بدین ترتیب عبور رژیم سعودی از خطوط قرمز در خصوص سوریه می تواند منطقه را وارد مرحله ای از خشونت و درگیری کند که حد و مرز آن غیرقابل تشخیص است.

پایگاه النشره همچنین عنوان کرده است: در شرایط کنونی عربستان سعودی به عنوان حامی مالی و تسلیحاتی اصلی تروریست های تکفیری داعش نه تنها در منطقه بلکه در جهان محسوب می شود. بعید نیست که رژیم سعودی برای رهایی از ننگی که بر پیشانی آنها حک شده است، پروژه مبارزه با داعش از طریق عملیات نظامی در سوریه را مطرح کرده باشند. در هر صورت کارشناسان برجسته سیاسی بر این باورند که سعودیها تنها به منظور تحقق اهداف سیاسی خود دست به چنین تهدیدی زده اند و عملیاتی شدن آن بعید به نظر می رسد.

در پایان گزارش این پایگاه لبنانی نیز آمده است: بدون شک تحولات میدانی اخیر در سوریه و پیشروی های گسترده ارتش این کشور در بسیاری از مناطق استان «حلب» به ویژه تسلط کامل بر شهرک های شیعه نشین «نبل» و «الزهرا» نقش بسزایی در مطرح شدن تصمیم ریاض برای حمله زمینی به سوریه داشته است. هدف ریاض از عملیاتی کردن این تصمیم، مقابله با عملیات هوایی روسیه در سوریه، کاهش دستاوردهای محور مقاومت در این کشور و حفظ دستاوردهای گروه های معارض تحت حمایت خود خواهد بود.

همزمان با هفتمین روز از دهه مبارک فجر؛

وزیر دفاع از ۷ طرح ملی در حوزه جغرافیایی رونمایی کرد
سردار حسین دهقان وزیر دفاع
شناسهٔ خبر: 3043910 - 
با حضور سردار حسین دهقان و همزمان با هفتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر، ۷ طرح ملی در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همزمان با هفتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر، ۷ طرح ملی در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح شامل  آزمایشگاه طیفی سنجش از دور دفاعی – ملی کشور، نخستین شناور هوشمند آب نگاری بدون سرنشین فجر۱، طرح آمایش توسعه سواحل مکران، خط تولید نسل جدید نقشه دریایی الکترونیکی و بهره برداری از سامانه های جریان سنجی، مغناطیسی و دریایی، سامانه نقشه های رقومی ژئومورفولوژی، پایگاه داده های اقلیمی کشور، خط تولید اطلاعات مکانی با استفاده از تصاویر اخذ شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین، در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح وابسته به وزارت دفاع، افتتاح، رونمایی و به بهره برداری رسید.

 سردار دهقان در این مراسم طی سخنانی با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر گفت: هر یک از این دستاوردهای مهم و ملی با همت وتلاش دانشمندان و متخصصان سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به منصه ظهور رسیده است و نقش مهمی در این حوزه راهبردی دارد.

وی سپس به تشریح پروژه های افتتاح شده پرداخت و در خصوص آزمایشگاه طیفی سنجش از دور دفاعی – ملی کشور اظهار داشت: تصاویر سنجنده های فضایی با ارائه متنوع از پدیده های مختلف جغرافیایی، ابزاری بسیارسودمند برای مدیریت منابع زمینی، امور دفاعی، مدیریت بحران، برنامه ریزی های کلان و غیره می باشند که استفاده از صحیح وعملی از پتانسیل این تصاویر وابسته به تفسیر صحیح این اطلاعات است.

وزیر دفاع با بیان اینکه ایجاد کتابخانه های طیفی مستلزم استفاده از روش ها و ابزارهای مختلف آزمایشگاهی و میدانی است، افزود: این کتابخانه های طیفی یکی از زیرساخت های لازم برای توسعه سطح اطلاعات قابل استخراج از تصاویر ماهواره ای و همچنین پدافند غیر عامل به شمار می رود.

سردار دهقان تصریح کرد: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، با درک اهمیت کتابخانه طیفی دفاعی، اقدام به ایجاد چنین کتابخانه ای کرده و موفق به تهیه زیرساخت های فنی برای ایجاد آن شده است تا با راه اندازی آزمایشگاه سنجش از دور محیطی و مستند سازی روال ها، دانش تخصصی لازم برای بهره برداری از تجهیزات فنی مورد نیاز دفاعی محقق سازد.

وزیر دفاع تشخیص اهداف و تاسیسات نظامی و غیر نظامی، رفع تهدید شناسایی فراطیفی در رویکرد پدافند غیر عامل نظیر استتار، اختفاء و فریب  فرا طیفی بر علیه ماهواره های تصویر برداری و همچنین طراحی سنجنده های هوایی و فضایی برای امور دفاعی را از کاربردهای این مرکز یاد کرد.

وی گفت: از دستاوردهای غیر دفاعی این مرکز نیز می توان به توسعه سطح بهره گیری و تفسیر پذیری داده های سنجش از دور برای تامین اطلاعات مکانی مورد نیاز در فعالیت های اجرایی کشور، کاهش نیاز به مشاهدات میدانی و در نتیجه کاهش قابل توجه هزینه های پروژه های سنجش از راه دور، سرمایه گذاری آگاهانه برای خرید تصاویر ماهواره ای در کاربردهای مختلف، کالیبراسیون سنجنده های هوایی و ماهواره ای و تجزیه، تحلیل و تفسیر دقیق تصاویر ماهواره ای اشاره کرد.

رونمایی از نخستین شناور هوشمند آبنگاری بدون سرنشین فجر۱

سردار دهقان در خصوص نخستین شناور هوشمند آب نگاری بدون سرنشین فجر ۱ گفت:  طراحی و ساخت این شناور، بر اساس نیاز مرکز آب نگاری جغرافیایی نیروهای مسلح  و با همکاری یک شرکت دانش بنیان صورت گرفته است و این سامانه یکی از سامانه های نوین در آب نگاری و به منظور جمع آوری داده در مناطق کم عمق، خورها، خلیج ها، تالاب ها، مناطق باتلاقی با قابلیت پوشش نیازمندی های سازمان های نظامی و غیر نظامی و امکان داده برداری از مناطق حساس و استراتژیک را امکان پذیر و دسترسی به مناطق صعب العبور دریایی و پایش مستمر را تسهیل می کند.

وزیر دفاع تصریح کرد: این شناور با دارا بودن قابلیت هایی نظیر کنترل از راه دور و سیستم انتقال داده، تعیین موقعیت جهانی، سنجش حرکتی، انتقال تصاویر، اندازه گیری عمق، قابلیت ارتقاء به سیستم های مالتی بیم، ساید اسکن سورنار، رادار و مغناطیس سنجش را دارا می باشد وبه دلیل بهره برداری از امکانات روز دنیا همچنین وزن و حجم کم، باعث کاهش زمان و هزینه های عملیات آب نگاری و تحقق اهداف مورد نظر می شود.

رونمایی از طرح آمایش توسعه سواحل مکران

سردار دهقان در تشریح طرح آمایش توسعه سواحل مکران گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران، یک کارگروه ویژه در زمینه مطالعات آمایش توسعه سواحل مکران در مرکز جغرافیایی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با حضور اساتید ممتازو منتخب دانشگاه های کشور و همچنین متخصصان مرکز مطالعات جغرافیایی نیروهای مسلح تشکیل و کار را شروع کردند.

وزیر دفاع ادامه داد: شناخت واقع بینانه ارزش ها وکارکردهای ژئوپولیتیک، ژئواستراتژیک، ژئودموگرافی، ژئوسوشیال، ژئوکالچر، ژئواکونومی، ژئو هیدرولوژی، ژئومورفولوژی، ژئوتکنیکال و ژئو دینامیک سواحل مکران به صورت جامع به انجام رسید و نتایج آن را در چند جلد کتاب و به صورت پایگاه اطلاعاتی در اختیار مخاطبان گذاشته می شود.

سردار دهقان گفت: این طرح موفقیت آمیز مورد توجه معاون راهبردی ریاست جمهوری قرار گرفته و در برنامه ششم توسعه در معیارهای امنیتی – دفاعی از دستاوردهای این گروه استفاده شده است.

آغاز به کار خط تولید نسل جدید نقشه دریایی الکترونیکی و بهره برداری از سامانه های جریان سنجی، مغناطیسی و دریایی

وی در خصوص نسل جدید نقشه دریایی الکترونیکی و سامانه های جریان سنجی، مغناطیسی و دریایی با تاکید بر نقش کلیدی و هماهنگ کنندگی جمهوری اسلامی ایران طبق تقسیم بندی نواحی سازمان بین المللی هیدروگرافی و رفع نیازهای داخلی اعم از کاربردهای نظامی و غیر نظامی و پوشش ملزومات دریانوردی ایمن و تبعیت از الزامات جهانی گفت: برای رفع نیازهای یاد شده، مرکز آب نگاری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، نقشه های دریایی الکترونیکی را طبق استاندارهای بین المللی با بومی سازی و توسعه این دانش بر طبق نیاز کاربران، تهیه و تولید کرده است که علاوه بر نمایش عمق، اطلاعات توصیفی مکانی، عوارض دریایی، ساحلی، زمینی و کمک ناوبری، ناوبری ایمن دریایی را نیز تضمین می کند.

وزیر دفاع افزود: نقشه های الکترونیکی با قابلیت پوشش کلیه اطلاعات انواع نقشه های قدیمی و امکان استفاده و تطبیق پذیری با دستگاه های پیشرفته الکترونیکی موجب اطمینان از صحت و محاسبات شده و قابلیت نمایش اطلاعات توصیفی و تکمیلی موجب افزایش قدرت مانور و دقت در هدایت شناور می‌شود.

بهره برداری از سامانه نقشه های رقومی ژئومورفولوژی

سردار دهقان در تشریح ویژگی ها و قابلیت های سامانه نقشه های ژئومورفولوژی گفت: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با به کارگیری امکانات نرم افزاری و سخت افزاری و با همکاری موسسه جغرافیایی دانشگاه تهران برای اولین در کشور اقدام به تهیه پایگاه داده و نقشه ژئومورفولوژیکی در مقیاس یک پانصد هزارم  نموده است.

وزیر دفاع افزود: نقشه های رقومی ژئومورفولوژی علاوه  بر کارکردهای علمی وپژوهشی در حوزه جغرافیایی، محیط زیست، عمران و توسعه، کشاورزی و غیره در زمینه آمایش دفاعی و سرزمینی، پدافند غیرعامل، امور نظامی و دفاعی کاربرد اساسی دارد وبستر مناسبی را جهت مطالعات دفاعی، جغرافیای نظامی، مکان یابی و استقرار نیروهای نظامی، تاسیسات نظامی و غیره را فراهم می آورد.

آغاز بهره برداری از پایگاه داده های اقلیمی کشور

وی در خصوص پایگاه داده های اقلیمی کشور با بیان اینکه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در راستای ارتقای محیط و اقلیم شناسی برای اولین بار اقدام به تهیه داده های اقلیمی در مقیاس یک دویست و پنجاه هزارم نموده است گفت: این پایگاه جامع شامل اطلاعات مختلف اقلیم شناسی و عواملی مانند دما، بارش، رطوبت، ابرناکی، فشار، باد، اطلاعات مربوط به نقشه های مخاطرات محیطی، آمایش اقلیم و غیره است.

وزیر دفاع افزود: هدف اصلی این پروژه در حوزه های نظامی، دفاعی، مطالعات ایجاد پایگاه های پرواز، مانور نظامی، استقرار نیروهاو غیره است.

راه اندازی خط تولید اطلاعات مکانی با استفاده از تصاویر اخذ شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین

سردار دهقان در تشریح راه اندازی خط تولید اطلاعات مکانی با استفاده از تصاویر اخذ شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین، استفاده از تصاویر هوایی دریافتی از سامانه های هواپیمایی بدون سرنشین را به عنوان یکی از روش های نوین تولید نقشه به منظور تسریع در تولید اطلاعات مکانی دقیق یاد کرد و گفت: پس از دریافت این نوع از تصاویر، مراحل مثلث بندی هوایی و محاسبات فتوگرافی جهت اخذ اطلاعات از روی این تصاویر به منظور تولید نقشه انجام می‌شود.

وزیر دفاع در ادامه افزود: پوشش دهی و برداشت تصاویراز مناطق پرخطر و نواحی مرزی، امکان تصویر برداری از فواصل نزدیک وافزایش مقیاس بزرگتر، انعطاف پذیری بالا در اخذ تصاویر با توجه به توپوگرافی منطقه، شرایط جوی و زمان تصویربرداری و کاهش زمان و هزینه را از مزایای راه اندازی خط تولید اطلاعات مکانی با استفاده از تصاویر اخذ شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین ذکر کرد.

وی در پایان با قدردانی از دانشمندان، متخصصان و مدیران سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: روند خوداتکایی و روز آمدسازی تجهیزات و امکانات نیروهای مسلح با دانش و توان ایرانی با وجود استمرار تحریم ها در حوزه های نظامی، با صلابت و اقتدار ادامه دارد و در این مسیر، با روحیه انقلابی و جهادی  به تلاش خود ادامه خواهیم داد.