آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

گروه اقتصادی / حوزه راه و ساختمان


رئیس هیأت مدیره فدراسیون صادرات انرژی:

دولت روحانی اشتباهات ارزی دولت قبل را تکرار می‌کند/ بازار عراق در حال از دست رفتن است

خبرگزاری فارس: دولت روحانی اشتباهات ارزی دولت قبل را تکرار می‌کند/ بازار عراق در حال از دست رفتن است

رئیس هیأت مدیره فدراسیون صادرات انرژی با اشاره به اینکه دولت یازدهم نیز اشتباهات دولت قبل را در پایین نگه داشتن نرخ ارز مرتکب می شود، گفت: بهای واقعی ارز بالاتر از نرخ کنونی است، پس افزایش نرخ آن به نفع جامعه و صادرات است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عوض محمد پارسا با تأکید بر اینکه بالا رفتن نرخ ارز به نفع صادرات است، چرا که رشد صادرات می‌تواند موجب فخرفروشی دولتمردان در جلسات بین‌المللی باشد، گفت: اگر هدف ما در اقتصاد همانا برنامه چشم‌انداز 1404 باشد قطعاً در جهت اهداف اقتصاد مقاومتی است، پس نباید دولت یازدهم اشتباهات دولت قبل را تکرار کند چرا که ما معتقد هستیم پافشاری بر اجرای برجام باید در حوزه اقتصادی نیز انجام شود.

وی افزود: به جای اینکه سیاست بر اقتصاد مدیریت کند باید اقتصاد بر سیاست مدیریت کند، پس باید برجام داخلی در حوزه اقتصادی نیز در کنار سایر اقدامات دیپلماتیک انجام شود.

پارسا با اشاره به اینکه در افق 1404 باید صادرات غیرنفتی به 200 میلیارد دلار برسد و سهم فدراسیون صادرات انرژی که متشکل از 18 تشکل بزرگ صادراتی است 140 میلیارد دلار باید باشد، اظهار داشت: دولت گذشته یک مصوبه مجلس را اجرا نکرد و در خصوص نرخ ارز نیز اشتباهات زیادی کرد که همانا تعدیل نرخ ارز بود.

پارسا با تاکید بر اینکه امروز حتی بازار بزرگ کشور عراق در حال از دست رفتن است ادامه داد: متأسفانه دولت یازدهم نیز در خصوص نرخ ارز همان اشتباهات دولت قبل را تکرار می‌کند چرا که ما معتقد هستیم نرخ واقعی ارز بالاتر از 5 هزار تومان است.

وی ادامه داد: مطابق قانون نرخ ارز باید سالیانه معادل تفاوت تورم داخلی و خارجی تعدیل می شد، اما با تعدیل سالیانه سه درصدی شاهد افزایش به یک باره قیمت آن از یک هزار تومان به حدود 4 هزار تومان بودیم که همین موضوع تنها در یک سال موجب رشد صادرات و سپس منجر به کاهش تولید، صادرات و اشتغال در کشور شد.

*هنوز درگیر برجام داخلی اقتصادی و رفع معضلات فراروی صادرکنندگان هستیم

رئیس هیأت مدیره فدراسیون صادرات انرژی تصریح کرد: در همه جای جهان، هرکجا که مساله صادرات شکل گرفته است، شاهد حمایت دولت ها و پوشش ریسک های صادرکنندگان هستیم، اما در ایران هنوز درگیر برجام داخلی اقتصادی و رفع معضلات فراروی صادرکنندگان هستیم.

وی یادآور شد: این فدراسیون شرکتی کوچک در کشور ترکیه به ثبت رسانده است و موفق شد بابت اجرای یک پروژه در کشور عراق،300 میلیون دلار از اگزیم(صادرات- واردات) بانک ترکیه فاینانس (تامین مالی خارجی) بگیرد و این در حالی بود که همان زمان بانک توسعه صادرات و صندوق توسعه صادرات پاسخی به درخواست فدراسیون ندادند.

وی ارزش صادرات انجام شده توسط این فدراسیون را سالیانه 35 میلیارد دلار اعلام کرد که قابلیت افزایش تا 350 میلیارد دلار را دارد.

وی با بیان این که دولت ها نباید اهداف تعریف شده اقتصادی را تغییر دهند، به اجرایی نشدن مصوبه های مجلس توسط دولت احمدی نژاد در گذشته اشاره کرد که ضربه ها و لطمات زیادی به اقتصاد کشور وارد کرد.

وی گفت: هرچند همان زمان برخی کارشناسان و اقتصاددانان نسبت به این مساله واکنش نشان داده و سخن به میان آوردند، اما در عمل در آن زمان مافیای واردکنندگان قاچاق که ارز ارزان را به نفع خود می دانست، پیروز میدان شد.

پارسا ادامه داد: باید قیمت حامل های انرژی واقعی شده، درآمد دلاری حاصل از صادرات به صندوق توسعه ملی و درآمد ریالی آن به صندوق رفاه ملی واریز شود تا اقتصاد رونق یافته و منجر به بهبود ثبات اقتصادی و امنیت اجتماعی شود.

انتهای پیام/

گروه استانها / حوزه آذربایجان شرقی

خودروهای امدادی اسیر سیل شدند

تبریز در وضعیت قرمز؛ «تگرگ‌های گردویی» در «رود تبریز»! + تصاویر

خبرگزاری فارس: تبریز در وضعیت قرمز؛ «تگرگ‌های گردویی» در «رود تبریز»! + تصاویر

ساعتی پیش باران سیل‌آسا همراه با تگرگ شدید تبریز را فرا گرفته و شهر را تبدیل به دریاچه‌ای کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، بارش سیل‌آسا در تبریز که از یک ساعت پیش همراه با تگرگ شدید همراه بود تبریز را سفیدپوش و این شهر را زیر آب برد.

بارش باران به حدی بود که رانندگان قادر به کنترل خودروها نبودند و مردم برای در امان ماندن از تگرگ و سیل به مغازه‌ها و مناطق سرپوشیده پناه بردند.

هنوز گزارشی از خسارات مالی این سیل به دست نرسیده است.


حوزه سیاسی / احزاب و تشکل ها

اختصاصی فارس

داستان ادامه دار پرداخت‌های نجومی به مدیران دولتی/ حقوق 60 میلیونی برای مدیر یک صندوق راهبردی دولت

خبرگزاری فارس: داستان ادامه دار پرداخت‌های نجومی به مدیران دولتی/ حقوق 60 میلیونی برای مدیر یک صندوق راهبردی دولت

رئیس یکی از صندوق‌های راهبردی دولتی که سابقه عضویت در حزب منحله مشارکت را نیز دارد در سال ۹۴، نزدیک به 700 میلیون تومان حقوق خالص دریافت کرد که به طور میانگین، ماهانه نزدیک به 60 میلیون تومان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، افشای دریافت حقوق‌های میلیونی از سوی برخی مدیران دولتی، این روزها حاشیه های فراوانی را برای دولت ایجاد کرده و انتقادات نسبت به این پرداخت‌ها همچنان ادامه دارد.

پس از افشای حقوق 80 میلیونی رئیس بیمه مرکزی و 240 میلیونی مدیرعامل بانک رفاه، مسئولان دولتی نسبت به این ماجرا واکنش نشان داده و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دستور رسیدگی به این پرداخت‌ها را صادر کرد.

حسن روحانی رئیس جمهور اما در دیدار کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب، با اشاره به موضوع پرداخت های نامتعارف برخی مدیران، گفت که «اگر در یک جایی فرد و یا افرادی، حقوق بالاتری برداشت کردند، آن را به عنوان یک مسأله ملی در جامعه تبدیل نکنیم.»

در شرایطی که برخی مسئولان دولتی طی روزهای اخیر سعی داشتند موضوع پرداخت های نجومی به مدیران را به چند سازمان خاص، محدود کنند، ولی برخی شواهد حکایت از گستردگی چنین پرداخت‌هایی در سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی دارد.

بر اساس اخبار رسیده به خبرنگار فارس، رئیس یکی از صندوق‌های راهبردی دولتی که سابقه عضویت در حزب منحله مشارکت را نیز در کارنامه دارد، از ابتدا تا انتهای سال 94، مبلغ حدودا 700 میلیون تومان به عنوان حقوق دریافت کرده که به طور میانگین، ماهانه حدودا 60 میلیون تومان فقط به عنوان حقوق خالص به این فرد پرداخت شده است.

حقوق میلیونی برای این مدیر دولتی بدون پاداش، کارانه و دیگر موارد دریافتی است که قطعا با اضافه شدن این موارد، میزان حقوق وی بالاتر خواهد رفت.

همچنین قائم مقام این مدیر دولتی نیز در سال 94 مجموعا بیش از 500 میلیون تومان حقوق دریافت کرده که معادل پرداخت میانگین حدودا 45 میلیون حقوق خالص بدون پاداش، کارانه و دیگر موارد دریافتی، در ماه است.

پرداخت های نجومی به مدیران این صندوق راهبردی در حالی صورت می گیرد که این صندوق هیچ‌گونه فعالیت مولد اقتصادی نداشته و تنها به عنوان پشتوانه بخش‌های اقتصادی، تولیدی و ... عمل می کند و چنین پرداخت‌هایی به مدیران آن توجیه قابل قبولی نخواهد داشت.

خبرگزاری فارس در آینده نیز اسناد دریافت حقوق های چند ده میلیونی از سوی مدیران دیگر دولتی را منتشر خواهد کرد.

انتهای پیام/

گروه بین الملل / حوزه خاور میانه


شکست سنگین دولت ترکیه در مرز لاذقیه سوریه/ آنکارا نیروهای دخیره خود را وارد «جبل الترکمان» کرد

خبرگزاری فارس: شکست سنگین دولت ترکیه در مرز لاذقیه سوریه/ آنکارا نیروهای دخیره خود را وارد «جبل الترکمان» کرد

با شکست نیروهای تروریستی چچنی و قفقازی در منطقه «جبل الترکمان» در شمال لاذقیه و هم مرز با ترکیه، دولت آنکارا صدها تروریست جیش‌الفتح را برای کمک به دیگر تروریست‌ها به منطقه گسیل کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تحولات میدانی روزهای اخیر استان لاذقیه با غلبه نیروهای سوری و رزمندگان مقاومت بر عناصر تروریستی ادامه پیدا کرده و مناطقی مهمی در مرز با ترکیه باز پس گرفته شد.
پاکسازی مناطقی مهمی از جمله روستای الشحروه، برج الحیاه و ارتفاعات 502، 559 و469 بخشی از موفقیت‌های ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت بود و سرانجام عناصر تروریستی مجبور به عقب نشینی گسترده از منطقه شدند.
به گزارش فارس، با شکست سنگین تروریست‌های چچنی و قفقازی در جبهه شمال غرب استان لاذقیه این بار دولت ترکیه وارد میدان شد و برای جلوگیری از ادامه عقب نشینی‌ها برای نخستین بار تروریست‌های جیش الفتح را از مناطق مرزی به سوی جبهه‌های نبرد اعزام کرد.
اگر چه شکست تروریست‌های با تجربه و زبده تروریست‌های چچنی و قفقازی برای دولت ترکیه غیر قابل انتظار بود اما آنکارا برای کنترل اوضاع از شب گذشته صدها تروریست‌ را به منطقه انتقال داد.  
به گزارش فارس، درگیری‌های سنگین میان نیروهای سوری و رزمندگان مقاومت با تروریست‌های جیش الفتح تا ساعاتی قبل ادامه یافت و خبرها حاکیست کنترل برخی مناطق همچنان میان دو طرف دست به دست می‌شود.
یک منبع میدانی در شمال غرب استان لاذقیه به فارس گفت: به دلیل شدت درگیری‌ها، کنترل برخی مناطق در بازه‌های زمانی مختلف میان نیروهای سوری و تروریست‌ها تغییر پیدا می‌کند.
وی افزود: درگیری‌های سنگین با عناصر تروریستی جیش الفتح در حومه روستای الشحروره و برج الحیاه ادامه دارد و نیروهای سوری در تلاش هستند این مناطق را به طور مجدد باز پس بگیرند.
به گزارش فارس، شکست عناصر تروریستی چچنی و قفقازی پیامی روشن برای حامیان تروریسم است و همین مسئله باعث شده دولت ترکیه در سراسیمگی آشکار از نیروهای ذخیره (تروریست های جیش الفتح) استفاده کند.

انتهای پیام/