آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

گروه سیاسی / حوزه امنیتی و دفاعی

۹۵/۰۷/۰۲ :: ۱۱:۱۵

سردار صفوی در برنامه «دست‌خط»:

امیدواریم آمریکایی‌ها سر روس‌ها را در بحران سوریه کلاه نگذارند/ کمک به نیروهای مقاومت در قانون اساسی ما ذکر شده است/ مردم اثری از برجام در زندگی خود نمی‌بینند

خبرگزاری فارس: امیدواریم آمریکایی‌ها سر روس‌ها را در بحران سوریه کلاه نگذارند/ کمک به نیروهای مقاومت در قانون اساسی ما ذکر شده است/ مردم اثری از برجام در زندگی خود نمی‌بینند

مشاور عالی فرمانده کل قوا با بیان اینکه دنیای سیاست دنیای غیرقابل اعتمادی است و بایستی بدانیم در سیاست اطمینان و اعتقاد مطرح نیست بازیگری و منافع مطرح است گفت: امیدواریم آمریکایی‌ها سر روس‌ها را در بحران سوریه کلاه نگذارند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، اولین قسمت برنامه «دست خط» شب گذشته با حضور سردار صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا روی آنتن رفت.

متن این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد:

-به نظر می‌رسد که دست خطی که این سال‌ها نیروهای مسلح به جا گذاشته‌اند، دست خط بسیار عمیق و برجسته‌ای است به طوری که در نظرسنجی‌های اخیر در رابطه با شاخصه‌های مختلف نشان داده شده که امنیت کشور در بالاترین شاخصه خود قرار دارد و مردم نیز از این موضوع ابراز رضایت دارند. آیا قبول دارید و احساس می‌کنید که آثار مثبت آن چیست و فکر می‌کنید ممکن است اثرات دیگری از جمله غفلت از دیگر شاخصه‌ها را به دنبال داشته باشد؟

سردار صفوی: بدون شک این یک فرصت برای دولتمردان است تا از این امنیت پایدار جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسائلی که پیرامون کشور می‌گذرد، استفاده کنند، با اقتدار نیروهای مسلح و تدابیر راهبردی فرماندهی معظم کل قواست که کشور ما کشوری با چنین امنیت پایداری است و بنابراین این امنیت نیز می‌تواند بستری برای برنامه‌ریزان کلان کشور باشد، در حقیقت فرصتی است برای دولتمردان تا به مسائل کلان کشور و به توسعه فرهنگی، اقتصادی و زیرساخت‌های مهم برای دسترسی به یک کشور آباد و مستقل بپردازند.

- آیا به نظر شما ممکن است موضوع امنیت آثار منفی هم به جا داشته باشد؟ زیرا برخی از مردم معتقدند به دلیل وجود امنیت خیال برخی از آقایان راحت است و در شاخصه‌های دیگر آن طور که باید تلاش نمی‌کنند.

سردار صفوی: نیروی نظامی امنیت را ایجاد کرده و الان نوبت به دولتمردان است تا از این امنیت برای تأمین نیازمندی‌های اساسی ملت و کشور و ارتقا جایگاه ایران استفاده کنند.

دانشجویان من الان فارغ‌التحصیل می‌شوند اما کار پیدا نمی‌کنند مسئول ایجاد اشتغال دولت است و باید زمینه را ایجاد کند تا جوانان سر کار بروند. تعدادی از کارخانجات الان با ظرفیت 20 تا 30 درصد مشغول تولید هستند و برخی حتی تعطیل شده‌اند در صورتی که برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید تولیدات به حدی برسد که بتوانیم نیازمندی‌های داخل کشور را تأمین کرده و حتی به سمت صادرات بیشتر نیز پیش برویم.

- فعالیت‌های شما را از قبل می دانستم اما وقتی کتاب "از جنوب لبنان تا جنوب ایران" را که خواندم بیش از پیش از بسیاری فعالیت‌های شما در سوریه و همچنین آموزش هایی که از قبل انقلاب آن جا دیده بودید شدم، الان نیز سوریه وضعیت سختی دارد، آن زمان که شما برای آموزش و پیوستن به گروه های مقاومت به آن جا رفته بودید آیا فکر می کردید که روزی سوریه به چنین وضعیتی برسد؟

سردار صفوی: تصور بنده این است که غرب آسیا طی 10، 20 سال گذشته بیشترین تغییر و تحولات را داشته است و این تغییر و تحولات هم تغییرات ژئوپلیتیکی و هم راهبردی بوده است، نظام سیاسی صدام برانداز و نظام افغانستان سرنگون شد و نظام های جدیدی روی کار آمدند و سوریه نیز هم اکنون 5 سال و نیم است که مورد تهاجم تروریستی- تکفیری و همچنین توطئه بزرگی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و قطر با پول های کلان خود و با همکاری اردن و ترکیه به وجود آوردند قرار گرفته است.

5 سال و نیم است که دولت و ملت سوریه دچار آشفتگی شدند و بیش از 300 هزار نفر کشته و حدود 9 میلیون نفر از مردم سوریه و عراق آواره شده که 3 میلیون به خارج از کشور رفته‌اند و بقیه از شهرهای اطراف دمشق و یا بغداد چادر زده‌اند و در آن جا به سر می‌برند.

بسیاری از زیرساخت‌ها از بین رفته است و اتفاقاً بیشتر خرابی‌ها نیز در منطقه اهل تسنن صورت گرفته است. شهرها تقریباً خراب شده ولی در مناطقی مانند علویان سوریه مثل لاذقیه کمتر تخریب شده، مناطقی مانند بانیاس و دمشق کمتر تخریب شده است و یا در عراق از بغداد به سمت جنوب مناطق کمتر تخریب شده، هر چه تخریب صورت گرفته بیشتر در مناطق اهل سنت است. اهل سنت هم به این نتیجه رسیده‌اند که این گروه‌های تروریستی جز ایجاد رعب و وحشت و جنایتکاری چیزی به ارمغان نیاورده‌اند.

- طراحانشان به نظرتان تا کجا پیش خواهند رفت؟

سردار صفوی: از نظر من این‌ها رو به نابودی پیش می‌روند، روند نیروهای تکفیری و تروریستی که البته 14، 15 گروه هستند از نظر فیزیولوژیکی روبه نابودی است، ممکن است ایدئولوژی آن‌ها باقی بماند و یا به کشورهای شمال آفریقا و برخی کشورها مانند افغانستانو پاکستان برسد ولی در سوریه و عراق پیشروی‌های دولت سوریه و عراق نسبتا خوب است..

- و البته نقش مستشاری جمهوری اسلامی ایران

سردار صفوی: بله خب، ائتلافی است ایران، سوریه، عراق، حزب الله لبنان و روسیه و در مقابل ائتلاف آمریکا و صهیونیست‌ها و کشورهای عربی، اردن و ترکیه. ائتلافی که می‌خواست بشار اسد را سرنگون کند و کاملاً بر سوریه مسلط شود که در این 5 سال موفق نشد و استراتژی‌‎شان شکست خورد، امیدواریم که صلح و امنیت در این دو کشور مسلمان برقرار باشد.

- روس‌ها تاکنون خوب جلو آمده‌اند آیا قابل پیش‌بینی بود که تا این حد خوب پیش بیایند و برای آینده هم پیش‌بینی کرده‌اید که چگونه بر اساس منافع حرکت خواهند کرد؟

سردار صفوی: روس‌ها نقش پشتیبانی هوایی از واحدهای زمینی را عهده‌دار هستند یعنی آن کس که بر روی زمین می‌جنگد ارتش سوریه، نیروهای مردم سوریه و بعضی از نیروهای مستشاری و یا نیروهای حزب الله است. روسیه عمدتا نقش پشتیبانی هوایی این ها را ایفا می کند.

زیرا بیشترین پیروزی ها مانند تصرف حلب بدون حرکت روی زمین و تنها با پشتیبانی هوایی امکان پذیر نبود. البته پشتیبانی هوایی روس ها پشتیبانی مؤثری بود اما اطلاعات را هم باز نیروهای زمینی به آن‌ها می دادند که به طور مثال تروریست‌ها در کدام منطقه هستند.

ولیکن هم اکنون ساز و کاری بین آمریکایی‌ها و روس‌هاست که امیدواریم آمریکایی‌ها سر روس‌ها کلاه نگذارند و روس‌ها را در یک بازی که منافع آمریکایی‌ها بیشتر باشد و یا در بازی که سهم کمتری به ایران داده شود قرار ندهند.

بایستی سیاستمداران ما، سیاست خارجی و جمهوری اسلامی حواسشان باشد که در میان این بازیگران بین المللی( بالاخره این 2 قدرت با همدیگر زد و بندهایی می کنند) منافع ایران و سهم ایران نباید نادیده گرفته شود.

دنیای سیاست دنیای غیرقابل اعتمادی است و بایستی بدانیم در سیاست اطمینان و اعتقاد مطرح نیست بازیگری و منافع مطرح است بنابراین باید مراقب منافع خود باشیم مخصوصا در ایجاد امنیت پایدار و عمق دفاع استراتژیک برای ایران که مهم ترین بخش ما است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.