آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

گروه اقتصادی / حوزه راه و ساختمان


رئیس هیأت مدیره فدراسیون صادرات انرژی:

دولت روحانی اشتباهات ارزی دولت قبل را تکرار می‌کند/ بازار عراق در حال از دست رفتن است

خبرگزاری فارس: دولت روحانی اشتباهات ارزی دولت قبل را تکرار می‌کند/ بازار عراق در حال از دست رفتن است

رئیس هیأت مدیره فدراسیون صادرات انرژی با اشاره به اینکه دولت یازدهم نیز اشتباهات دولت قبل را در پایین نگه داشتن نرخ ارز مرتکب می شود، گفت: بهای واقعی ارز بالاتر از نرخ کنونی است، پس افزایش نرخ آن به نفع جامعه و صادرات است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عوض محمد پارسا با تأکید بر اینکه بالا رفتن نرخ ارز به نفع صادرات است، چرا که رشد صادرات می‌تواند موجب فخرفروشی دولتمردان در جلسات بین‌المللی باشد، گفت: اگر هدف ما در اقتصاد همانا برنامه چشم‌انداز 1404 باشد قطعاً در جهت اهداف اقتصاد مقاومتی است، پس نباید دولت یازدهم اشتباهات دولت قبل را تکرار کند چرا که ما معتقد هستیم پافشاری بر اجرای برجام باید در حوزه اقتصادی نیز انجام شود.

وی افزود: به جای اینکه سیاست بر اقتصاد مدیریت کند باید اقتصاد بر سیاست مدیریت کند، پس باید برجام داخلی در حوزه اقتصادی نیز در کنار سایر اقدامات دیپلماتیک انجام شود.

پارسا با اشاره به اینکه در افق 1404 باید صادرات غیرنفتی به 200 میلیارد دلار برسد و سهم فدراسیون صادرات انرژی که متشکل از 18 تشکل بزرگ صادراتی است 140 میلیارد دلار باید باشد، اظهار داشت: دولت گذشته یک مصوبه مجلس را اجرا نکرد و در خصوص نرخ ارز نیز اشتباهات زیادی کرد که همانا تعدیل نرخ ارز بود.

پارسا با تاکید بر اینکه امروز حتی بازار بزرگ کشور عراق در حال از دست رفتن است ادامه داد: متأسفانه دولت یازدهم نیز در خصوص نرخ ارز همان اشتباهات دولت قبل را تکرار می‌کند چرا که ما معتقد هستیم نرخ واقعی ارز بالاتر از 5 هزار تومان است.

وی ادامه داد: مطابق قانون نرخ ارز باید سالیانه معادل تفاوت تورم داخلی و خارجی تعدیل می شد، اما با تعدیل سالیانه سه درصدی شاهد افزایش به یک باره قیمت آن از یک هزار تومان به حدود 4 هزار تومان بودیم که همین موضوع تنها در یک سال موجب رشد صادرات و سپس منجر به کاهش تولید، صادرات و اشتغال در کشور شد.

*هنوز درگیر برجام داخلی اقتصادی و رفع معضلات فراروی صادرکنندگان هستیم

رئیس هیأت مدیره فدراسیون صادرات انرژی تصریح کرد: در همه جای جهان، هرکجا که مساله صادرات شکل گرفته است، شاهد حمایت دولت ها و پوشش ریسک های صادرکنندگان هستیم، اما در ایران هنوز درگیر برجام داخلی اقتصادی و رفع معضلات فراروی صادرکنندگان هستیم.

وی یادآور شد: این فدراسیون شرکتی کوچک در کشور ترکیه به ثبت رسانده است و موفق شد بابت اجرای یک پروژه در کشور عراق،300 میلیون دلار از اگزیم(صادرات- واردات) بانک ترکیه فاینانس (تامین مالی خارجی) بگیرد و این در حالی بود که همان زمان بانک توسعه صادرات و صندوق توسعه صادرات پاسخی به درخواست فدراسیون ندادند.

وی ارزش صادرات انجام شده توسط این فدراسیون را سالیانه 35 میلیارد دلار اعلام کرد که قابلیت افزایش تا 350 میلیارد دلار را دارد.

وی با بیان این که دولت ها نباید اهداف تعریف شده اقتصادی را تغییر دهند، به اجرایی نشدن مصوبه های مجلس توسط دولت احمدی نژاد در گذشته اشاره کرد که ضربه ها و لطمات زیادی به اقتصاد کشور وارد کرد.

وی گفت: هرچند همان زمان برخی کارشناسان و اقتصاددانان نسبت به این مساله واکنش نشان داده و سخن به میان آوردند، اما در عمل در آن زمان مافیای واردکنندگان قاچاق که ارز ارزان را به نفع خود می دانست، پیروز میدان شد.

پارسا ادامه داد: باید قیمت حامل های انرژی واقعی شده، درآمد دلاری حاصل از صادرات به صندوق توسعه ملی و درآمد ریالی آن به صندوق رفاه ملی واریز شود تا اقتصاد رونق یافته و منجر به بهبود ثبات اقتصادی و امنیت اجتماعی شود.

انتهای پیام/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.