به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به مصافحه جواد ظریف با عادل الجبیر همتای سعودی اش در توئیتر نوشت: از صدام حمایت کردند و ما نادیده گرفتیم. امروز ده ها گام کج برداشته اند. چرا چشم پوشی کنیم؟
دوستی با عربستان بدون عذرخواهی آن ها اشتباهی استراتژیک و تکرار گذشته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، سردار سید مسعود جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در واکنش به توهین تیلرسون وزیر امور خارجه دولت ترامپ پیرامون حمایت ایران از محور مقاومت، گفت: مقامات دولت آمریکا ناتوانی خود در برابر پیشرفتهای مقاومت منظقه را با توهیین و ناسزا پاسخ میدهند.
وی افزود: واقعیت امروز جنگ افروزی آمریکاییها در منطقه و کشتار و تخریب در عراق و سوریه، شکستهای پی در پی این کشور میباشد و لذا دولت آمریکا از گروههای مقاومت و مدافعین حرمهای شریف آلالله که ناکامیهای آمریکا و اذنابش را رقم زدهاند، به شدت و به طور دیوانهوار عصبانی است.
معاون ستاد کل نیروهای مسلح همچنین اظهارداشت: آمریکا پاسخ توهینهایش را دریافت خواهد کرد.
جزایری در ادامه با تجلیل از حضور شاداب رزمندگان اسلام و تأکید بر تداوم مبارزه قاطع با سربازان اجارهای آمریکا، خاطرنشان کرد: آمریکا راهی جز خروج از منطقه غرب آسیا در پیش رویش نیست.
۱۳۹۶/۵/۸ یکشنبه
امیر سرتیپ آراسته:شهید صیاد شیرازی یک الگوی ماندگار استرئیس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی گفت: شهید صیاد علاوه بر نظامیان برای مردم عادی نیز یک الگوی تمام عیار و ماندگار است.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی امروز در همایش ارزیابی عملکرد خصوصی سازی در اجرای سیاست های کلی اصل 44قانون اساسی گفت: دولتی بودن و نفتی بودن دو معضل بزرگ اقتصاد ایران است.
وی افزود: اگر علت سهم بسیار ناچیز بهره وری را در فرآیند رشد اقتصادی و نوسانات شدید در این فرآیند قطعا نفتی بودن و دولتی بودن دو مشکل ساختاری اقتصاد ایران شناسایی می شود.
وزیر اقتصاد و دارایی عنوان کرد: در شرایطی به رشد پایدار دست پیدا خواهیم کرد که برنامه ای منسجم برای مقابله با آن داشته باشیم و برنامه ها مرتب پایش و بدانیم سیاستها هدف نیست، بلکه ابزاری برای دستیابی به اهداف است.
وزیر اقتصاد با انتقاد از سنگ اندازیها در خصوصی سازی شرکت های دولتی گفت: به یاد ندارم که شرکتی را از طریق مزایده و رعایت کامل قانون به بخش حصوصی واقعی واگذار کرده باشیم و درخواست فسخ معامله داده نشده باشد.
به گزارش فارس علی طیب نیا در همایش ارزیابی عملکرد خصوصی سازی در اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی گفت: اگر ما در گذشته بخش دولتی و خصوصی داشتیم، الان بخش شبه دولتی، دولتی و خصوصی داریم که بخش شبه دولتی ناکارآمدی بخش دولتی را دارند، ولی نظارت بخش دولتی را ندارند.
وی افزود: نمیشود من به عنوان یک وزیر در تریبون عمومی از خصوصی سازی حرف بزنم و از رقابت اقتصاد سخن بگویم، اما وقتی پشت میز کارم مینشینم، فقط به دنبال مقابله با واگذاریها باشم و واگذاریهای قبلی را لغو کنم.
وزیر اقتصاد ادامه داد: نمیشود که هر موقع که شرکتی واگذار شد نماینده مجلسی در آن منطقه درخواست فسخ معامله را بدهد. به یاد ندارم شرکتی را بخش خصوصی واقعی و از طریق مزایده واگذار کرده باشیم که درخواست فسخ معامله نداشته باشیم.
طیبنیا ادامه داد: در مورد واگذاریها ما هر بار از این دادگاه به آن دادگاه راهی بودیم، چرا که فکر عامه به این صورت بود که شرکتی که به شرکت خصوصی واگذار شده نیست و نابود شده است.
وی ادامه داد: این نشست فرصت ارزشمندی برای شکلگیری گفتوگوی گسترده در بین کارشناسان و ارزیابی عملکرد خصوصیسازی است. پایش چگونگی اجرای سیاستها و برنامهها از اجزای اصلی چرخه مدیریت خردمندانه است و از این طریق میتوان چگونگی اجرای برنامهها را ارتقا بخشید.
وزیر اقتصاد توضیح داد: میزان توسعهیافتگی در کشورها را در چگونگی مقابله با مشکلات باید جستوجو کرد. چگونگی تحلیل و ارزیابی مشکل و اجرای برنامه برای مقابله با مشکل میتواند معیاری از توسعهیافتگی یک کشور باشد و این موضوع بستگی به ظرفیت کشور و نوع برخورد مسائل آن کشور در طول زمانهای مختلف دارد.
وی درباره سیاستهای کلی اصل 44 گفت: سیاستهای کلی اصل 44 یک انقلاب در چهارچوب سیاستگذاری کشور و نظام بود و این سیاست درمان اقتصادی دولتی ایران را دنبال میکرد.
طیبنیا توضیح داد: اگر مشکلات اقتصادی ایران را ارزیابی کنیم، متوجه میشویم که نفتی بودن اقتصاد و اقتصاد دولتی مشکل اساسی اقتصاد ماست که این دو ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند و راهحلهای آنها نیز یکی است. سیاستهای ابلاغی اصل 44 قانون اساسی برای مقابله با دولتی بودن و نفتی بودن اقتصاد بود. قطعا از طریق مقابله با اقتصاد دولتی و نفتی قابل توجیه است.
وزیر اقتصاد اضافه کرد: بدون حل مشکل نفتی بودن و دولتی بودن ایران نمیتوان به رشد مستمر و پایدار دست یافت. در شرایطی ما میتوانیم با این مشکل به نحو اصولی مقابله کنیم که برنامهها را مرتب پایش کنیم و سیاستگذاری درست داشته باشیم. ما باید بدانیم که سیاستها هدف نیستند و نباید آنها را مقدس بدانیم.
طیبنیا توضیح داد: در زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد سعی کردیم که کاستیهای اجرای سیاستهای اصل 44 را به حداقل برسانیم و خصوصیسازی را در مسیر صحیح خود قرار دهیم. آمار نشان میدهد که از کل واگذاریهایی که از سال 1380 تا پایان سال 1396 انجام شده است، 43 هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته که 30 درصد از واگذاریها سهم دولت یازدهم بوده ولی آنچه مهم است، کیفیت واگذاریهاست.
وی تصریح کرد: در فاصله سال 1380 تا شروع کار دولت یازدهم تنها 18 درصد از واگذاریها به بخش خصوصی واقعی بوده و 56 درصد واگذاریها به صورت رد دیون بوده است که آسانترین روش واگذاری است،چرا که با دو خط نوشتن مصوبه میتوان 300 شرکت را واگذار کرد. اما در دولت یازدهم به غیر از دو مورد که مربوط به مصوبات دولت قبلی بود هیچ رد دینی صورت نگرفت و در این دولت هیچ رد دینی از ابتدا شروع نشد.
وزیر اقتصاد درباره سود سهام عدالت نیز گفت: قرار است 50 میلیون از سهامداراران شرکتهای مربوط به سهام عدالت به معنای واقعی مالک آن شرکتها شوند و این برنامه در مرحله اجرا قرار گرفته است. بخشی از آن برنامه مستلزم اصلاح قانون است که در فرآیند اصلاح آن قرار داریم. بخشی از آن نیز با توجه به مصوبات شورای عالی سیاستهای کلی اصل 44 در حال اجرا است و در آینده نزدیک سود سهام عدالت مربوط به سال مالی 1395 به صاحبان سهام عدالت پرداخت خواهد شد.
وی در مورد لغو مصوبات رد دیون نیز گفت: یکی از اولین اقداماتی که دولت انجام داد این بود که جلوی رد دین را گرفت و هیچ مورد رد دینی از ابتدا در دولت یازدهم شروع نشد. باور من این است که خصوصیسازی جزیی است از برنامه کلیتر و آن برنامه به مردمی کردن اقتصاد و واگذاری سهام محدود نمیشود. جزء مهم این برنامه اصلاح محیط کسب و کار است و تنها در یک محیط کسب و کار است که امکان مشارکت بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی مشاهده میشود. ما باید انحصارها و از جمله انحصارهای دولتی را مهار، تنظیم و کنترل کنیم.
وی که در میان صحبتهایش چندین بار به موضوع رد دیون در دولتهای قبل اشاره کرد، گفت: وقتی دولت توان پرداخت بدهیهایش را نداشته باشد، سادهترین راه برای خصوصیسازی واگذاری مالکیت بنگاههای دولتی از طریق رد دیون است اما هدف ما افزایش کارایی بود. هدف ما توسعه بخش خصوصی بود ولی در عمل این واگذاریها به این اهداف نرسید.
به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات فارس، در حالی که محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در مصاحبه های خود با خبرنگاران از انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور خبر داده بود، مدیر تلگرام این خبر را با قاطعیت رد کرد.
محمود واعظی امروز یکشنبه در حاشیه افتتاح پارک فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات در کرج در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اعلام شده تلگرام سرورهایش را به ایران آورده، در این قضیه سرور منتقل شده یا CDN (توزیع محتوا) گفت: هر دو درست است تا سرور وجود نداشته باشد CDN در آن نصب نمیشود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: کار بسیار بزرگی انجام شده که برای کانالهای پر ظرفیت و کانالهایی که مراجعه زیادی داشتهاند اکنون سرور را به ایران آوردهاند و CDNها را هم آنجا نصب کردهاند و کار در حال انجام است.
وی گفت: این اقدام شروع یک کار بزرگ است و فکر میکنم اجازه دهیم همین سیاستی که بین ما و مدیر تلگرام توافق شده پیش برود و گام به گام در حال پیشرفت هستیم و امیدواریم انشاالله همانطور که وعده کردهایم به نتیجه برسد.
ساعتی پس از این اعلام اما پاول دوروف، مدیر تلگرام در حساب کاربری خود در توییتر در واکنش به یکی از کاربران که خبر مذکور را توییت کرده بود، تصریح کرده است: این اطلاعات نادرست است. لطفا به آدرس https://t.me/durov/52 مراجعه کنید. در آدرس مذکور که مربوط به کانال شخصی مدیر تلگرام است، اخباری تفصیلی در مورد استفاده از سرورهای سی دی ان در برخی کشورها از جمله ایران برای افزایش سرعت دسترسی به محتوای چندرسانه ای در عین حفظ ایمنی درج شده است.
وی همچنین در پاسخ به کاربر ایرانی دیگری باز هم تاکید کرده که هیچ یک از سرورهای تلگرام یا هیچ سرور دیگری که دارای داده های خصوصی کاربران باشد به ایران منتقل نشده یا در این کشور نصب نشده است.
مدیر تلگرام که چندین بار با ادبیاتی مشابه به این سوال در حساب کاربری توییتر خود پاسخ داده در جواب یک کاربر دیگر ضمن رد خبر انتقال هرگونه سرور به ایران یا روسیه نوشته: سیاستمداران / روزنامه نگاران همیشه چیزهای مختلف را با هم قاطی می کنند.
انتهای پیام/آ