آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

گروه اقتصادی / حوزه بیمه و بانک

۹۶/۰۲/۲۴ :: ۱۳:۰۰

فارس گزارش می‌دهد

هشداردهندگان پوپولیسم بخوانند: وعده افزایش یارانه و ۵ برابر کردن درآمد فقرا در بیانیه انتخاباتی روحانی

خبرگزاری فارس: هشداردهندگان پوپولیسم بخوانند: وعده افزایش یارانه و ۵ برابر کردن درآمد فقرا در بیانیه انتخاباتی روحانی

در بیانیه اقتصادی حسن روحانی پرداخت مقرری (یارانه) به همه افراد فاقد سطح استاندارد زندگی (بدون ذکر منبع درآمدی) و ۵ برابر کردن درآمد آنها تا سال ۱۴۰۰ وعده داده شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ستاد انتخاباتی حسن روحانی بیانیه‌ای را منتشر کرده که در خلال آن به محورهای برنامه مورد نظر برای دولت دوازدهم پرداخته است.

اولین محور این طرح که به نظر می‌رسد مهمترین محور آن است، وعده‌های بسیار متناقضی نسبت به آنچه که تاکنون دولت یازدهمی‌ها می‌گفتند، نوشته شده است.

در توضیح محور «تحقق عدالت درآمدی و زدودن چهره فقر از کشور» نوشته شده به منظور بهبود وضعیت رفاهی 8 تا 10 میلیون نفر از خانوارهایی که در پایین‌ترین سطح زندگی می‌کنند دارد، استانداردهای زندگی تعریف می‌شود و خانوارهایی که شرایط درآمدی پایین‌تر از استاندارد تعریف شده دارند، چنانچه توانایی کار کردن داشته باشد منابع را صرف افزایش توانمندسازی و پیداکردن شغل برای آنها خواهیم کرد و اگر توانایی انجام کار نداشته باشند، مابه‌التفاوت درآمد آنها تا سطح استاندارد را به‌صورت مستمری به آنها پرداخت خواهیم کرد.

به گزارش فارس، در این بیانیه گام اول اجرای این طرح را افزایش پرداخت یارانه نقدی به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی عنوان کرده که اجرا شده است.

همچنین گام دوم این طرح اعلام حداقل وضعیت رفاه در مناطق مختلف جغرافیایی و ثبت نام خانوارهایی که از این حداقل‌ها برخوردار نیستند، ذکر شده است. طبق این بیانیه هر خانوار که خود را مستحق دریافت مقرری می‌داند باید با مراجعه به سازمان‌های حمایتی ثبت نام و پس از بررسی و راستی‌آزمایی مابه‌التفاوت درآمد و سطح زندگی تعریف شده، (یارانه) دریافت خواهد کرد.

جالب‌ترین و عجیب‌ترین مرحله این طرح، مرحله سوم است. در مرحله سوم استانداردهای زندگی متناسب با رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت. در این طرح نوشته شده است :« آهنگ افزایش‌ها به‌گونه‌ای خواهد بود که در پایان سال 1399 سطح متوسط معیشت حدود 10 میلیون نفر از فقیرترین افراد جامعه حداقل به میزان 5 برابر وضع موجود ارتقا خواهد یافت.»

در واقع حسن روحانی وعده داده که بسیار گسترده‌تر وضعیت پرداخت فعلی یارانه، به همه کسانی که درآمدی متناسب با استاندارد تعریف شده (که فعلا معلوم نیست این چارچوب‌های این استاندارد چیست) مقرری (یارانه) پرداخت می‌کند.

همانطور که در این طرح بیان شده مرحله اول 8 تا 10 میلیون نفر است و در مرحله دوم قطعا بر تعداد افراد مشمول افزوده خواهد شد. 

به گزارش فارس، هیچ منبعی برای پرداخت این مقرری به افراد مشمول تعریف نشده و تنها نوشته شده است: «این برنامه در چارچوب یک نظام جامع تامین اجتماعی، با شناسایی دقیق خانوارهای فقیری که حتی در فرآیند ایجاد رشد اقتصادی نتوانسته‌اند به سطوح بالاتر درآمدی دست یابند، به بهبود وضعیت آنها از طریق منابع عمومی کمک خواهد کرد.»

این جمله در حالی نوشته شده که دولت در طول 4 سال بارها و بارها از پرداخت یارانه نالیده و شب پرداخت یارانه را شب مصیبت عظمای دولت عنوان کرده است و ده‌ها بار تاکید کرده منابع یارانه‌ها تکافوی پرداخت به کل مشمولان را نمی‌دهد و دولت از بودجه عمومی هم برای پرداخت یارانه استفاده می‌کند.

همچنین بسیاری از حامیان دولت فعلی می‌گفتند و می‌نوشتند که ای کاش این یارانه‌ها صرف توسعه کشور می‌شد. حال چه شده که پرداخت یارانه و مقرری به طیف گسترده‌ای از مردم قابل توجیه، علمی و منطقی است؟

حسن روحانی و اسحاق جهانگیری که مدام سایر کاندیداها را به باد انتقاد می‌گرفتند و می‌گفتند «وعده‌هایی که می‌دهند شعار است و نمی‌شود و بگویند با کدام منبع درآمدی این کار را می‌کنند» در این بیانیه عجیب‌شان منبع تامین این هزینه‌ها را ذکر نکرده و تنها یک بار منابع عمومی را مورد اشاره قرار داداند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.