آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

گروه بین الملل / حوزه خاور میانه

۹۶/۰۵/۲۸ :: ۰۱:۵۷

دیلی‌صاباح:

سفر سردار باقری به ترکیه، به توافق بر سر ادلب منجر شد/تنها جزئیات نهایی باقی مانده است

خبرگزاری فارس: سفر سردار باقری به ترکیه، به توافق بر سر ادلب منجر شد/تنها جزئیات نهایی باقی مانده است

روزنامه «دیلی صاباح» به نقل از مقامات ارشد در آنکارا از توافق ایران، ترکیه و روسیه بر سر منطقه «ادلب» سوریه خبر داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «دیلی صاباح» نزدیک به حزب حاکم ترکیه روز شنبه از توافق ایران، ترکیه و روسیه برای اقدام مشترک در مورد منطقه «ادلب» سوریه خبر داده است.

این روزنامه به نقل از منابع ارشد دیپلماتیک در آنکارا، نوشته است: «انتظار می‌رود دیدارهای سردار "محمدحسین باقری" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با "هولوسی آکار" رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهور ترکیه در جریان سفر سه روزه او به آنکارا، نتایج قاطعی در مورد ادلب سوریه به همراه داشته باشد و تنها جزئیات کوچکی باقی مانده که کارشناسان کشورهای مربوطه باید در مورد آن بحث کنند.»

به نوشته دیلی صاباح به نقل از یک منبع عالی‌رتبه، سران نظامی دو کشور در جریان ملاقات‌های هفته گذشته در ترکیه بر سر ایجاد «یک ساز و کار مشترک توافق درگیری در ادلب» به توافق رسیده‌اند. ارتش روسیه هم در اجرای این ساز و کار نقش‌آفرین خواهد بود. مقامات نظامی ایران و ترکیه در این دیدارها برای «حل و فصل ساده این مسئله» به «تفاهمی دوجانبه» دست یافته‌اند.

ترکیه که مخالف پیشروی کردها در سوریه است، از زمانی که آمریکا اعلام کرد ادلب به «مأمنی برای القاعده» بدل شده و ممکن است «ائتلاف دموکراتیک سوریه» که عمدتا از نیروهای کرد تشکیل شده، علیه این شهر عملیات زمینی آغاز کند، تلاش‌هایش برای ممانعت از افتادن این شهر به دست این گروه‌ها را تشدید کرده است. 

به گفته «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه، قرار است رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه هم به زودی برای رایزنی در مورد وضعیت سوریه راهی آنکارا شود. 

منابع آگاه به دیلی صاباح گفته‌اند که آنکارا و تهران موضعی مشترک در قبال ادلب دارند و اکنون فقط کارشناسان سه کشور باید بر روی جزئیات کار کنند.

یک منبع آگاه در این رابطه گفته است: «آنچه که در این نشست‌ها مهم بود، این است که هر سه کشور برای اقدام آمادگی دارند.»

روز جمعه «بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه هم تائید کرد که تهران، آنکارا و مسکو در آستانه توافق در مورد وضعیت ادلب هستند.

وی به رسانه‌های محلی گفت: «ترکیه، روسیه و ایران روند آستانه را با هدف رسیدن به صلح دائمی در سوریه آغاز کردند. انتظار می‌رود که راهکاری دائمی به دست آید. مقامات به صورت مداوم گردهم آمده‌اند تا اوضاع را ارزیابی کنند. هدف پایان دادن به جنگ در منطقه ادلب و مناطق جنوبی است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است سه کشور عملیاتی مشترک در ادلب آغاز کنند، این مسئله را رد نکرد و گفت: «انجام عملیات علیه سازمان‌های تروریستی همواره در دستور کار بوده است.»

دیلی صاباح ماه پیش هم به نقل از منابع آگاه نوشته بود هیئیت از سرویس اطلاعاتی ترکیه (میت)، نیروهای مسلح و وزارت خارجه ترکیه اواسط ماه جولای برای بحث با مقامات ایرانی و روس در مورد ادلب و «افرین» به تهران سفر کرده‌اند.

انتهای پیام/ق

گروه بین الملل / حوزه آمریکا / اروپا

۹۶/۰۵/۲۸ :: ۰۴:۴۶

کنایه ظریف به ترامپ در مورد حوادث بارسلون و شارلوتسویل

خبرگزاری فارس: کنایه ظریف به ترامپ در مورد حوادث بارسلون و شارلوتسویل

وزیر امور خارجه با انتشار توییتی از رویکرد دوگانه‌ای که در قبال تروریسم وجود دارد، انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز جمعه از رویکرد دوگانه آمریکا در قبال تروریسم انتقاد کرد.

در هفته گذشته ابتدا در شهر «شارلوتسویل» ویرجینیا آمریکا یکی از اعضای گروه‌های نژادپرست، با خودرو ده‌ها نفر را زیر گرفت. در آن حادثه یک نفر کشته و بیش از 30 نفر زخمی شدند. 

چند روز بعد، در شهر بارسلون اسپانیا، خودرویی دیگر که این بار راننده‌اش عضو گروه تروریستی داعش بود، اقدامی مشابه انجام داد. در این حادثه نیز ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

در حالی که ترامپ در مورد حادثه نخست با بی‌میلی و با مقصر خواندن هر دو طرف درگیری‌های شارلوتسویل، حادثه نخست را محکوم کرد، در مورد دوم او بلافاصله با انتشار توییتی «تروریسم اسلامی» را عامل حادثه خوانده و خواستار اقدام قاطع و نامتعارف با این پدیده شد.

ظریف بدون اشاره به نام ترامپ و این دو حادثه، در توییتر نوشت: «سریع در توهین به اسلام و مردد درمحکوم کردن تروریسم نژادپرستانه در خانه. تروریسم به نام نژاد یا مذهب، تروریسم است و نماینده هیچ‌یک نیست.»

در انتقاد از ترامپ بسیاری از رسانه‌های آمریکایی هم اتفاق نظر داشته و می‌گویند او از بیم از دست دادن حمایت گروه‌های نژادپرست و جمهوری‌خواهان تندرو، از محکوم کردن اقدامات اعضای این گروه‌ها خودداری می‌کند.

انتهای پیام/ق

گروه بین الملل / حوزه آمریکا / اروپا

۹۶/۰۵/۲۸ :: ۰۰:۵۳

اعضای کمیته هنری کاخ سفید ضمن استعفا، از ترامپ خواستند کناره‌گیری کند

خبرگزاری فارس: اعضای کمیته هنری کاخ سفید ضمن استعفا، از ترامپ خواستند کناره‌گیری کند

اعضای کمیته هنرها و علوم انسانی کاخ سفید ضمن استعفای دسته‌جمعی، از ترامپ خواستند از ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تمام اعضای کمیته «هنرها و علوم انسانی» کاخ سفید روز چهارشنبه در نامه‌ای شدیدالحن، ضمن اعتراض به اظهارات «دونالد ترامپ» در حمایت از گروه‌های نژادپرست، از این کمیته کناره‌گیری کرده و از ترامپ هم خواستند از ریاست‌جمهوری استعفا دهد.

ترامپ هفته گذشته در واکنش به بروز درگیری خونبار بین اعضای گروه‌های نژادپرست و مخالفان آن‌ها در شهر «شارلوتسویل»، گفت هر دو طرف مقصر هستند. بسیاری از رسانه‌های آمریکایی این اظهارات را با عنوان حمایت تلویحی ترامپ از نژادپرست‌ها تفسیر کرده‌اند.

در بیانیه اعضای کمیته هنری کاخ سفید، اظهارات ترامپ «غیرآمریکایی» توصیف شده و آمده است: «در پی حمایت شما از گروه‌های نفرت‌پراکن و تروریست‌هایی که هموطنان آمریکایی خود را در شارلوتسویل کشتند و مجروح کردند، شما باید به شدیدترین لحن مورد انتقاد و سرزنش قرار گیرید.»

این بیانیه می‌افزاید: «خودداری دولت از محکومیت فوری و قاطع سرطان نفرت، تنها به تشیجع کسانی منجر می‌شود که آرزومند آمریکایی بیمار هستند.»

امضاکنندگان این نامه ضمن اعلام کناره‌گیری از کمیته هنری، نوشته‌اند: «اگر برایتان روشن نیست، از شما می‌خواهیم که شما هم از سمت خود استعفا دهید.»

هفته گذشته استعفای زنجیره‌ای اعضای دو شورای اقتصادی و صنعتی کاخ سفید هم موجب شد تا ترامپ این دو شورا را منحل کند.

دولت ترامپ در واکنش به استعفای اعضای کمیته هنری هم موضع مشابهی گرفته و اعلام کرده که از چندی پیش قصد داشته این کمیته را منحل کند.

در بیانیه کوتاه دولت آمریکا آمده است: «این ماه این تصمیم اتخاذ شده بود که رئیس‌جمهور ترامپ دیگر فرمان اجرایی مربوط به کمیته هنرها و علوم انسانی را که پایان سال منقضی می‌شود، تمدید نکند. هرچند این کمیته در گذشته عملکرد خوبی داشته، اما وضعیت کنونی آن، روشی مسئولانه برای خرج کردن مالیات‌های مردم آمریکا نیست.»

از ابتدای دولت ترامپ، تقریبا هفته‌ای نبوده که در آن یک یا چند نفر از مقامات کاخ سفید از سمت خود برکنار نشده یا استعفا نداده باشند. در تازه‌ترین مورد، «استیو بنن» استراتژیست ارشد کاخ سفید که بسیاری او را دست راست ترامپ می‌دانستند، از سمت خود برکنار شد.

انتهای پیام/ق

اخبار ارتش ج. ا . ایران

1396/5/24 سه شنبه

قابل توجه ایثارگران ارتش؛کد رهگیری دریافت سوابق ایثارگری کارکنان ارتش به روز رسانی شد

معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد آخرین به روزرسانی سوابق ایثارگری کارکنان ارتش انجام و اطلاعات مربوط به آن بر روی پایگاه اطلاع رسانی ارتش قرار داده شد.

 

 معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد آخرین به روزرسانی سوابق ایثارگری کارکنان ارتش انجام و اطلاعات مربوط به آن بر روی پایگاه اطلاع رسانی ارتش قرار داده شد.
به گزارش روابط عمومی ارتش بنابر اعلام معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات آجا، آن دسته از کارکنان ارتش که سوابق ایثارگری دارند می توانند با مراجعه به سایت ارتش به نشانی WWW.Aja.ir(قسمت سمت راست - منوی شهدا و ایثارگران - کد رهگیری ایثارگران) نسبت به دریافت این کد اقدام نمایند.  
 

گروه بین الملل / حوزه آمریکا / اروپا

۹۶/۰۵/۲۴ :: ۱۶:۴۱

رسانه آمریکایی گزارش داد

شهادت محسن حججی، ایرانی‌ها را متحد کرده است

خبرگزاری فارس: شهادت محسن حججی، ایرانی‌ها را متحد کرده است

رسانه آمریکایی در گزارشی درباره واکنش‌های فراگیر مردم و سیاسیون ایرانی به شهادت «محسن حججی» نوشته که شهادت او، ایرانی‌ها را متحد کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، واکنش‌ها به اسارت و سپس شهادت شهید مدافع حرم «محسن حججی» توسط تروریست‌ها در سوریه تا بدان جا پیش رفته که یک رسانه آمریکایی هم به انتشار گزارشی درباره واکنش‌های طیفهای مختلف ایرانی‌ها پرداخته است.

المانیتور گزارش داده که شهادت محسن حججی شهید مدافع حرم «ایرانی‌ها را متحد کرده است».

خلاصه‌ای از گزارش این رسانه آمریکایی را در متون زیر بخوانید:

«تصاویر بدن بی سر محسن حججی یک مبارز و جنگجوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه، روز نهم آگوست در شبکه‌های رسانه اجتماعی ایران دست به دست شد.

داعش ویدئویی از لحظه اسارت حججی را در جریان حمله غافلگیرانه به منطقه‌ مرزی سوریه-عراق منتشر کرد؛‌ حمله‌ای که به کشته شدن تعدادی از افراد انجامید. مقامات ایرانی و کاربران شبکه‌های اجتماعی فورا همدردی و تسلیت خودشان را به والدین و همسر حججی ابراز کردند و قول به پاکسازی منطقه از داعش دادند.

در حالی که اغلب این ویدئوهای فریبنده داعش بود که دست به دست می‌شد، این بار این تصویر لحظه اسارت حججی بود که دست به دست شد. این تصویر به طرز خاصی فراموش نشدنی است. حججی که لباس نظامی به تن داشت، در کنار یک داعشی که چاقو به دست داشت، دیده می‌شود. در پس زمینه تصویر دود سیاهی بر می‌خاست.

بسیاری از کسانی که این تصویر را دیدند، قیاس‌هایی بین چهره حججی و فردی که او را اسیر کرده انجام دادند. اینطور به نظر می‌آمد که حججی می‌دانست مرگش قریب‌الوقوع است و سرنوشتش را پذیرفته است اما جنگجوی داعش که از گونه‌اش خون می‌چکید،‌ به نظر مضطرب و پریشان می‌رسید. زهرا عباسی همسر حججی به رسانه‌های ایرانی گفت که "به چشمان همسرم نگاه کنید. هیچ ترسی در این چشمان نیست. همه اش شجاعت و دلیری است. او  مثل یک کوه است".

این تصویر با تفاسیر و تعبیرهای مذهبی هم همراه شده است. یکی از محبوب‌ترین تفاسیر،‌ اثر گرافیکی حسن روح‌الامینی است. روایت او حاکی از آن است که حججی مورد ساتقبال امام حسین سومین امام شیعیان قرار خواهد گرفت؛‌ کسی که سر او در قرن هفتم بریده شد(عاشورای حسینی). آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی یکی از روحانیون ایرانی هم تصویری دیگر از حججی را به اشتراک گذاشت.

طیف گسترده‌ای از سیاسیون ایرانی درباره کشته شدن حججی بیانیه دادند. معاون حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران گفت که "خون مقدس" او به نابودی داعش سرعت خواهد داد. برخی از فرماندهان ارشد ایران از قبیل محمدعلی جعفری فرمانده سپاه و محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه شخصا از خانه والدین حججی دیدار و به آنها ادای احترام کردند.

در جریان مراسم 13 آگوست برای حججی، جعفری موضوعات سیاسی داخلی را به این موضوع پیوند داد. جعفری با اظهارنظر درباره اقدام نمایندگان اصلاح طلب پارلمان که در جریان مراسم تحلیف روحانی مشتاقانه در صف گرفتن عکس با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بودند، تاکید کرد که مرگ حججی تقریبا در همان زمان صورت گرفت. او اینطور گفت که پس از "اقدام سخیف" سلفی گرفتن با موگرینی، شهادت حججی درخواست‌ها برای حفظ "شان و عزت ملی" را پاسخ داد.

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس در پیامی به والدین،‌ همسر و پسر حججی قول انتقام و نابودی داعش را داد. سلیمانی قول داد که بیشتر از قبل برای جنگ با داعش و خلاص کردن منطقه از شر آنها مصمم‌تر شده است.

قطعا یکی از موضوعات مد نظر محمد باقری رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران در سفر سه روزه به ترکیه،‌ مبارزه با داعش خواهد بود. طبق گزارش رسانه‌های ایرانی،‌ باقری به دعوت همتای ترکیه‌ای خود برای بحث و گفت‌و‌گو درباره "تروریسم، ‌تحولات منطقه، پیوندهای دفاعی و همکاری مرزی" به این سفر رفته است».

انتهای پیام/م