آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

گروه بین الملل / حوزه آمریکا / اروپا

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ :: ۱۹:۲۵

وزرای خارجه تروئیکای اروپایی برای نجات برجام به واشنگتن می‌روند

خبرگزاری فارس: وزرای خارجه تروئیکای اروپایی برای نجات برجام به واشنگتن می‌روند

وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در آخرین تلاش برای منصرف کردن ترامپ از بیرون رفتن از برجام به پایتخت آمریکا می‌روند؛ همزمان اعلام شده که وزیر خارجه آمریکا برای استقبال در واشنگتن نخواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که ۵ روز بیشتر به موعد اعلام تصمیم «دونالد ترامپ» در خصوص ماندن یا نماندن آمریکا در برجام نمانده، وزرای خارجه سه قدرت برتر اروپا برای رایزنی در خصوص سرنوشت برجام به واشنگتن می‌روند.

رئیس‌جمهور آمریکا باید ۲۲ اردیبهشت ماه، بر اساس قوانین داخلی این کشور، نظر خود را در خصوص تمدید یا عدم تمدید یکی از مهم‌ترین تحریم‌های هسته‌ای ایران اعلام کند؛ این قانون آمریکایی البته در حالی بر سرنوشت برجام سایه افکنده، که جهانیان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مسئول بررسی پایبندی ایران به تعهدات برجامی می‌دانند.

دونالد ترامپ ۴ ماه پیش از تأیید پایبندی ایران خودداری کرد ولی پایبند نبودن ایران به تعهدات برجامی را هم اعلام نکرد و مسئله در رفت و آمد میان کاخ سفید و کنگره، مسکوت ماند. این بار اما، ترامپ گفته که مصمم است تصمیم قاطعی بگیرد. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که ۲ هفته پیش به واشنگتن رفته بود، گفته که ترامپ می‌خواهد از برجام خارج شود و این تصمیم، می‌تواند خطر بروز جنگ را در پی داشته باشد.

دیروز اعلام شده بود که «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس برای رایزنی برجامی با مقامات آمریکا به واشنگتن می‌رود؛ سفیر انگلیس در آمریکا هم همزمان گفته بود که هنوز بارقه‌ای از امید برای نجات برجام دیده می‌شود.

حالا اما آنطور که خبرنگار المانیتور خبر داده، وزرای خارجه آلمان و فرانسه هم طی روزهای آینده برای مذاکره با آمریکایی‌ها به واشنگتن می‌روند؛ البته همزمان وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده که «مایک پامپئو» وزیر خارجه تازه بر کرسی نشسته آمریکا، در طی سفر سه همتای اروپایی خود در پایتخت نخواهد بود و به سفر خواهد رفت.

پامپئو از همان زمان حضور در عرصه سیاسی آمریکا به عنوان نماینده جمهوری‌خواهان کانزاس در مجلس که اتفاقا با مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ همزمان بود، از مخالفان جدی هرگونه توافق هسته‌ای با ایران به شمار می‌رفت.

وی حتی یک بار در اظهار نظری جنجالی گفته بود که می‌توان طومار برنامه هسته‌ای ایران را با ۲ هزار سورتی پرواز و بمباران گسترده، در هم پیچید.

ترامپ هم از سوی دیگر می‌گوید برنامه موشکی ایران و نفوذ روزافزون تهران در غرب آسیا، باید بر سر همان میز مذاکرات هسته‌ای حل و فصل می‌شد و چون این اتفاق رخ نداده، برجام توافقی ناقص است و باید اصلاح شود.

در صورت عدم تأیید پایبندی ایران به تعهدات برجامی در ۲۲ اردیبهشت، تحریم‌های مصوب سال ۲۰۱۲ کنگره آمریکا که در سایه برجام، اجرای آنها معلق شده بود، دوباره اعما می‌شود.

این تحریم‌ها، خریداران نفت خام ایران را هدف می‌گیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.