آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

آذربایجان قهرمان

اخبا ر روز

گروه بین الملل / حوزه آمریکا / اروپا

در مصاحبه با «سی‌ان‌ان»

ماکرون: برنامه موشکی ایران تهدیدی برای منطقه است/ آماده اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم

خبرگزاری فارس: ماکرون: برنامه موشکی ایران تهدیدی برای منطقه است/ آماده اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم

رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» مدعی شد که برنامه موشکی ایران تهدیدی برای کل منطقه است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» برنامه موشکی ایران را «تهدیدی برای کل منطقه» خواند و خواستار گفت‌وگو با ایران درباره این برنامه بعد از سال ۲۰۲۵ شد. 

برخی از محدودیت‌های ایران در توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۲۵  منقضی می‌شوند. رژیم صهیونیستی و برخی منتقدان توافق هسته‌ای در آمریکا خواستار تمدید این محدودیت‌ها بعد از این بازه زمانی یا حتی دائمی کردن آنها شده‌اند. 

رئیس‌جمهور فرانسه در این مصاحبه که اندکی پیش از سخنرانی‌اش در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شده گفت: «ما به این چارچوب (برجام) نیاز داریم. اگر این توافق را کنار بگذاریم، چه پیشنهادی داریم؟ هیچ چیز.»

به گزارش «سی‌ان‌ان»، ماکرون همچنین بر ضرورت اقدام جامعه بین‌المللی برای تدوین راهبردی جدید برای مقابله با برنامه موشکی ایران تأکید کرد. وی گفت: «من می‌خواهم درباره این راهبرد بیشتر بدانم. لازم است ما آن (برنامه موشکی ایران) را کنترل کنیم، زیرا تهدیدی برای کل منطقه است. باید بعد از سال 2025 باب گفت‌وگو را باز کنیم.»

«ماکرون» در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به بحران‌های ایجاد شده بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی، مدعی شد که خروج از برجام، ایران را نیز وارد مسیری خواهد کرد که پیونگ‌یانگ پیموده است. 

او گفت: «کره شمالی نمونه بسیار خوبی است که مسیرهای اقتضائی درباره ایران و [در صورت خروج از برجام] را نشان می‌دهد.»

ماکرون تصریح کرد: «چرا؟ چون ما سال‌ها پیش کره شمالی را رها کردیم. ما از هر گونه نظارت، هر گونه گفت‌وگو با آنها دست کشیدیم و نتیجه چه شد؟ آنها احتمالاً به سلاح هسته‌ای دست پیدا می‌کنند. من نمی‌خواهم آن وضعیت را درباره ایران تکرار کنم.»

  «سی‌ان‌ان» نوشته مصاحبه ماکرون با این شبکه خبری در حالی انجام شد که ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حال سخنرانی بود. ترامپ در آن سخنرانی کره شمالی را به «نابودی کامل» تهدید کرد. 

رئیس‌جمهور فرانسه در واکنش به این اظهارات ترامپ گفت: «دیدگاه من این است که فشارها را با جنگ لفظی افزایش ندهیم. ما باید از تنش‌ها بکاهیم و از مردم منطقه محافظت کنیم.»

وی سپس بار دیگر به توافق هسته‌ای ایران پرداخت و گفت: «فکر می‌کنم خارج شدن آمریکا از برجام اشتباهی بزرگ خواهد بود. به نظر من این توافقِ ایران - این توافق هسته‌ای با ایران- قرار نیست درباره تمامی مسائلی باشد که لازم است با ایران انجام شوند.»

او اضافه کرد: «اگر رئیس‌جمهور ترامپ فکر می‌کند که این توافق کافی نیست، من با آن موافق هستم. اما ما این توافق را داریم. فکر می‌کنم که نتیجه این توافق این است که ما صاحب یک فرایند نظارتی، متناسب با فوریت بین‌المللی مربوط به این وضعیت هستیم و نظر من این است که این [توافق] بهتر از هیچ چیز است. چرا؟ زیرا اگر ما این توافق را رها کنیم، اگر توافق هسته‌ای با ایران را کنار بگذاریم، وارد وضعیتی بسیار شبیه به کره شمالی خواهیم شد.»

ماکرون بعد از این مصاحبه هم در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت امیدوار است که بتواند پس از سال ۲۰۲۵ برنامه موشکی ایران را محدود کند. 

رئیس‌جمهور فرانسه در آن سخنرانی گفت: «من امیدوارم که بتوانیم بر روی محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران هم کار کنیم. ما باید بر روی راهکاری برای دوره پس از ۲۰۲۵ کار کنیم.»

ترامپ بعد از این سخنرانی هم در جمع خبرنگاران تصریح کرد آماده گفت‌وگو برای مقابله با برنامه موشکی ایران و تحمیل تحریم‌های جدید علیه تهران است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.